سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

حضرت آیت‌الله حاج سیدابوالحسن مهدوی، ظهر امروز _جمعه چهارم فروردین‌ماه_ در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه این هفته اصفهان، ضمن تبریک سال جدید و شروع ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم تحولی که در طبیعت ایجاد می‌شود را در روحیه خود ایجاد کنیم. وی نخستین فایده روزه‌داری را تثبیت اخلاص دانست و افزود: روزه تنها عمل مرکب از ترک چند کار است، فایده دوم پاکسازی چشم‌هایی است که با گناه عادت کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان سومین فایده روزه را ذلیل شدن نفس به‌خاطر ترک خوردن، آشامیدن و شهوات معرفی کرد و گفت: دلیل چهارم افتادگی دل انسان‌ها است که آمادگی بیشتر برای پذیرش نصیحت پیدا می‌کند، پنجم شبیه شدن فقیر و غنی در این ماه و رحم به فقرا است.

آیت‌الله مهدوی فایده ششم روزه گرفتن را نرم کردن دل برای رحم به ضعفا برشمرد و ادامه داد: فایده هشتم درک درد گرسنگی و تشنگی برای انسان و یادآوری فقر آخرت است، نهم اینکه در روایت آمده ذلت انسان در اثر روزه گرفتن و بیچارگی او است که باعث می‌شود آجر و پاداش و ثواب برای خود ذخیره کند.

وی نهمین فایده روزه را جدایی از شهوات اعلام کرد و گفت: دهمین فایده این است که روزه باعث ایجاد یک واعظ درونی برای هر فرد در دنیا می‌شود، ریاضت دادن نفس بر ادای حقوق مالی از جمله زکات و خمس مال بوده که در این ماه راحت تر انجام می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان درک سختی اهل فقر و صحت و سلامت بدن را دو فایده دیگر روزه‌داری معرفی کرد و افزود: همچنین روزه سبب حکمت برای انسان است که افزایش معرفت و یقین را به دنبال دارد.

وی در خطبه دوم اظهار کرد: در ماه رمضان لازم است که حدود الهی را رعایت کنیم، ممکن است افرادی در شرایط خاص، لازم نباشد روزه بگیرند به عنوان مثال کسانی که مسافر یا مریض باشند یا اعتقاد دینی ندارند از جمله هم‌وطنانی که دینی به جز اسلام دارند و روزه دار نیستند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: روزه‌خواری در منزل و تنهایی برای این افراد اشکالی ندارد اما در جامعه مسئله دیگری است و روزه‌خواری علنی برای هیچکس جایز نیست.

وی روزه‌خواری علنی را از نظر شرعی حرام اعلام کرد و گفت: حتی قاضی می‌تواند برای فرد روزه‌خوار حکم تعزیر و شلاق جاری کند بنابراین کسی که مسافر یا معاف از روزه گرفتن است همچنین اعتقادی به آن ندارد باید از روزه‌خواری در جامعه و در میان عموم مردم خودداری کند زیرا هتک حرمت ماه رمضان جایز و صحیح نیست.

وی از همه خواهران و برداران خواست حرمت ماه رمضان را رعایت کنند و ادامه داد: کسانی که می‌بینند وظیفه دارند به افراد تذکر دهند همچنین مراکز خوراک موارد را رعایت کنند و آبخوری‌ها در روز نباید به بهانه مسافران باز باشد مگر اینکه دور آنها بسته باشد و ملاحظه علنی روزه خواری در آن نباشد.

آیت‌الله مهدوی با اشاره به شعار سال گفت: رهبر معظم انقلاب با اشراف بر نیاز کشور، انقلاب و نگاه دقیق به همه جریانات از جمله دشمن دقیق‌ترین نکات را برای همسویی ملت و دولتمردان و توجه به نیاز اساسی کشور شعار سال را انتخاب می‌کنند و امسال نیز فرمودند نیاز اساسی کشور هنوز در بحث اقتصاد است.

وی مشکلات اقتصادی را نقطه ضعفی دانست که دشمن می‌تواند از آن وارد شود و خاطرنشان کرد: دشمن از این طریق می‌تواند توده‌های مردم را رنجیده کند به همین دلیل شعار سال مهار تورم و رشد تولید قرار گرفت و توجه به این نکته ضروری است که شاخص حرکت نظام حتی می‌تواند بر اساس شعار سال مشخص شود.

وی افزود: در صورتی که می‌خواهیم ببینیم انقلاب آیا بر ریل قرار دارد همچنین توجه به مباحث فرعی و اصلی، همه نکات در شعار سال نهفته است و می‌توانیم در پایان سال میزان پیشرفت انقلاب را بر اساس شعار سال بررسی کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به نکته سلبی و ایجابی شعار سال گفت: تورم موضوعی است که قشر محروم جامعه و طبقه ضعیف مردم بیشتر از آن آسیب دیدند و رنجیده شدند و رشد تولید مکمل جلوگیری از تورم است برای حرکت نظام به سمت قله‌های اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

آیت‌الله مهدوی جنگ‌ترکیبی را دارای ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و فکری دانست و تاکید کرد: عامل بسیاری از آنها به مباحث اقتصادی بر می‌گردد که باعث رنجش مردم می‌شود که در راه‌های مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ محور اشاره می‌کنم.

وی نخستین راهکار را جلوگیری از رشد قیمت کالاهای اساسی به ویژه خودرو و مباحث پتروشیمی اعلام کرد و ادامه داد: مهم‌ترین عامل التهاب افزایش ۱۰ تا ۶۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی است و دوم کمک به قشرهای محروم هم از ناحیه دولت با پرداخت بیمه بیکاری و تأمین اجتماعی و عمومیت بخشیدن به آن است که نیاز به عزم ملی دارد.

وی سومین راه جلوگیری از تورم را حذف دلال‌ها برای کاهش قیمت اجناس معرفی کرد و گفت: چهارم مدیریت نقدینگی است که باعث چاپ پول و پایین آمدن ارزش ریال و مشکلات چه بسا شرعی می‌شود زیرا با کاهش ارزش ریال کشور، مردم مشکلات مالی پیدا می‌کنند.

امام جمعه موقت اصفهان خواستار مدیریت نقدینگی از سوی دولت شد و تاکید کرد: راهکار پنجم کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و دلار است که دشمن از این دو روش برای ایجاد نوسانات در کشور استفاده می‌کند.

وی راهکار ششم را کاهش هزینه‌های دولت و تطابق با درآمد دولت اعلام کرد و یاد آور شد: در گذشته این تطابق وجود نداشت و دولت ناچار به چاپ پول می‌شد، راهکار هفتم خرید جنس ایرانی، هشتم جلوگیری از واردات اجناس مشابه داخلی و نهم منع قاچاق کالا است که با حذف عوارض و مالیات اجناس را ارزان می‌کند.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: راهکار دهم مهار تورم، ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان است، از دولت سیزدهم می‌خواهیم با کمک مردم در تحقق این شعار اساسی امسال گام‌های بلندی را بردارد.

وی تصریح کرد: دولتمردانی که با عمل جهادی در مسیر شعار سال هستند باید مورد حمایت قرار گیرند و مسئولانی که از حضور در این حرکت جهادی عاجزند یا اعتقادی به آن ندارند باید کنار گذاشته شوند.

امام جمعه اصفهان قرار دادن افطاری ساده در مساجد را باعث جذب مردم و رفع نیاز برخی از نیازمندان دانست و گفت: هنگامی که اقلام مصرفی در دسترس مردم قرار گیرد، تقاضا کاهش می‌یابد و روی کاهش قیمت اثر خواهد گذاشت همچنین در کنار انجام حرکت‌های اقتصادی نباید از تقویت دین و ایمان مردم غافل شویم زیرا انقلاب برای زمینه‌سازی ظهور انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم اراده جدی مردم و دولتمردان برای مبارزه با منکرات و فساد علنی در جامعه خاطرنشان کرد: باید با فساد، فحشا و روزه‌خواری برخورد شود اما به شکلی که سبب اغتشاش نشود.

آیت‌الله مهدوی کوتاهی مسئولان در این زمینه را باعث ایجاد حداقل پنج مشکل در کشور اعلام کرد و افزود: منکرات حد توقف ندارد و به بی‌حجابی متوقف نخواهد شد، دوم ایجاد دو قطبی در جامعه است زیرا متدینان کوتاه نمی‌آیند و از ایجاد منکرات ناراحت هستند.

وی کوتاهی مسئولان را سبب دو قطبی در جامعه اعلام کرد و گفت: سومین مشکل ناامنی برای مردم متدین و چهارم هزینه بیشتری است که تاخیر در مقابله با فساد برای کشور ایجاد می‌کند حتی ممکن است وقتی برخی عادت به منکرات کنند، اغتشاشات ایجاد شود.

امام جمعه موقت اصفهان ضربه به اقتدار داخلی حاکمیت و از بین رفتن انسجام و اتحاد مردمی را پنجمین پیامد تاخیر در مبارزه با فساد برشمرد و ادامه داد: وقتی مردم دو دسته شدند در دفاع از ارزش‌های انقلاب دچار مشکل خواهند بود بنابراین مسئولان باید هر چه زودتر تصمیم عاقلانه ای در این زمینه بگیرند.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید