سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد امروز _جمعه دهم تیرماه_ در خطبه اول نماز جمعه این هفته اصفهان با اشاره به وصیت امام جواد به یکی از مردم اظهار کرد: امام جواد در وصیت خود، صبر و تحمل در سختی‌ها را مهم دانستند.

وی افزود: طبق گفته امام جواد، مردم باید مراقب هوای نفس خود باشند و همواره به این نکته توجه کنند که خداوند همیشه ناظر بر اعمال آن‌ها است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ادامه داد: یکی از صفاتی که برای انسان مومن تعریف شده، عمل صالح است. زیرا مؤمن کسی است که به خداوند و رسول او بدون هیچ شکی ایمان دارد، اما با توجه به اینکه شیطان نیز به خداوند و حتی آخرت ایمان داشت، عمل صالح نیز مطرح می‌شود.

طباطبائی‌نژاد در همین رابطه افزود: شیطان اعتقاد کامل به خداوند، پیامبر و روز قیامت داشت، اما چیزی که او را رانده شده کرد، نداشتن عمل صالح بود. خداوند مومنان را کسانی می‌داند که علاوه بر ایمان در راه درست حاضر باشند و جان و مال خود را در راه خداوند مصرف کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین، می‌توان عمل صالح را مترادف ایمان دانست، زیرا امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: ایمان سه چیز لازم دارد، ابتدا باید با قلب به اصول اعتقاد داشت، سپس با زبان نسبت به ایمان شهادت داد و در نهایت به اعتقاد خود عمل کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به مثالی گفت: خداوند نسبت به برخی از اعراب که ایمان آورده بودند، به پیامبر می‌گوید: این افراد ایمان نیاورده‌اند، بلکه تسلیم شده‌ند، ایمان باید قلبی و به همراه عمل صالح باشد؛ بنابراین یکی از ارکان ایمان اطاعت است. زیرا نمی‌توان با خداوند دوست بود ولی از دستورات او نافرمانی کرد. خداوند در قرآن ۹۵ بار ایمان را با عمل در کنار یک دیگر قرار داده و طبق آیه‌ای تاکید کرده است مومن کسی است که عمل صالح انجام دهد؛ البته ممکن است، برخی از مردم رفتار خوبی داشته‌باشند، اما جزو کفار محسوب شوند که این افراد مومن نیستند.

طباطبائی‌نژاد ادامه داد: اگر کسی عمل صالح انجام دهد و به خداوند و رسول او ایمان داشته‌باشد، خداوند برای او حیات طیبه قرار می‌دهد که نوع خاصی از حیات محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: حیات به معنای زنده بودن است و انواع گوناگونی دارد. یکی از آن‌ها حیات نباتی است که مخصوص گیاهان بوده و با خشک شدن گیاه به پایان می‌رسد، نوع دوم حیات به حیوانات مربوط می‌شود که درک و شعور در آن وجود ندارد. حیات سوم مخصوص انسان‌ها است که حیات حیوانی و نباتی را در بر گرفته و درک و شعور نیز در آن وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان افزود: حیات طیبه، نوعی از حیات انسانی است و در مرحله بالاتری قرار گرفته است. کسی که حیات طیبه داشته‌باشد، حقیقت را درک می‌کند و به دنیا دید واقعی دارد.

وی تاکید کرد: برخی از مردم از دید خداوند ناشنوا هستند و هیچ چیز را قبول نمی‌کنند که این اشخاص مرده محسوب می‌شوند، اما کسانی که عمل صالح انجام دهند و مومن باشند، به درجه حیات طیبه دست می‌یابند، به عنوان مثال برخی از افراد در بین ما هستند که سواد درستی ندارند، اما همیشه به دنبال حق بوده و سختی را تحمل می‌کنند.

طباطبائی‌نژاد ادامه داد: مومنی که حیات طیبه دارد و عمل صالح انجام می‌دهد، حتی اگر عمل کوچکی هم انجام دهد، پاداش فراوانی خواهد داشت.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید