سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد محمودی در خطبه اول نماز جمعه این هفته اصفهان با اشاره به اهمیت تقوا، اظهار کرد: یکی از واژگان مهم، پرمحتوا، اصیل و واقعی در همه ادیان موضوع تقوا است که این پرکاربردترین واژه‌ای است که در همه تکامل معنوی و ساختار شخصیت انسان دخالت مستقیم دارد و نباید به حاشیه برده شود، در واقع مسئله تقوا باید در رأس همه امور زندگی ما باشد.

وی ادامه داد: در همه مراحل زندگی انسان نیاز به این آموزه دینی وجود دارد و بدون تقوا هیچ عملی ارزشی نخواهد داشت. مسئله تقوا در همه ادیان آسمانی برجسته بوده است حتی از همان روز اولی که بشر پا به کره زمین نهاد و تشکیل زندگی داد مسئله تقوا مطرح بوده و زندگی بشر ساده و سطحی بوده است، اصلاً شریعتی در کار نبود و اولین شریعت حضرت نوح بوده اما مسئله تقوا مطرح بوده است. زمانی که هنوز محرم و نامحرم، اقتصاد، بانک و ربا و ملکیت وجود نداشت، اما مسئله تقوا در رأس امور بوده است،

مسئله تقوا از اولین روزهای حیات بشری مطرح بوده است

امام جمعه اصفهان افزود: مسئله تقوا از اولین روزهای حیات بشری مطرح بوده است و باید برجسته و پررنگ شود نباید این موضوع در حاشیه دین قرار بگیرد متأسفانه برخی از مسائل اساسی دین و دینداری با مرور زمان به حاشیه رانده می‌شود.

وی اضافه کرد: درجات اعمال و دستورات دینی متفاوت است، برخی از واجبات الهی و برخی از محرمات در درجه‌ای قرار دارد که باید تلاش کنیم هرگز در زندگی ما رخ ندهند که متأسفانه آنهایی که باید در صدر اولویت باشد به حاشیه رانده می‌شود و آنهایی که نباید در متن دین بیاید در متن دین می‌آید.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: اساس توحید و نبوت و ایمان به آخرت به حاشیه کشانده شده بود اما مسائل دست سوم و چهارم دین در متن دینداری آمده بود، قرآن در سوره توبه می‌فرماید: «آیا شما ملاحظه می‌کنید کسانی که عمارت مسجدالحرام را دارند آیا مانند ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد در راه خدا است؟ اینها در نزد خداوند مساوی نیستند و آنچه مهم است، ایمان به خدا است.

وی به نمازگزاران توصیه کرد: سعی کنیم اولویت‌ها را در دین مبین اسلام شناسایی کنیم، مبادا آنها که در متن دین است به حاشیه رانده شود، باید توجه کنیم که کدام یک از آموزه‌های دینی در درجه اولویت است، اما اهتمام به مسئله تقوا که در رأس امور است باید مورد توجه باشد.

رای آری ۹۸.۲ درصد ملت به جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام محمودی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته اصفهان، اظهار کرد: روز ۱۲ فروردین روز بزرگی است و ملت شریف ایران به پای صندوق رأی آمدند و آرای کم نظیر و بی‌نظیری را خلق کردند و ۹۸.۲ درصد ملت عزیز ما برگ‌های سبز آری را به جمهوری اسلامی اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای مهم و اتفاق قرن چهاردهم که گذشت همین جریان انقلاب بود که برخاسته از نوع تفکر و اندیشه محمدی به رهبری فقیه و جامع‌الشرایط و مرجع عالیقدر بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

خطیب جمعه اصفهان گفت: اوایل شکل‌گیری انقلاب و جمهوری اسلامی ایران عده‌ای می‌خواستند پسوند اسلامی را حذف کنند یا اینکه پسوند خلق بگذارند و برخی پیشنهاد دادند جمهوری تنها باشد و خواستند این حماسه‌ای که مردم آفریده بودند را مصادره کنند اما امام فرمودند نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه باشد.

وی تصریح کرد: خواستند اسلامیت را از کلمه “جمهوری اسلامی ایران” بردارند اما امام ایستادگی کرد سپس غربی‌ها، ضدانقلابیون و خود فروخته‌ها در داخل و خارج تلاش کردند محتوا را بردارند و آرام آرام جمهوری اسلامی را از محتوا بیندازند.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: از این رو مقام معظم رهبری با تیزبینی فرمودند ملت عزیز توجه داشته باشید که می‌خواهند جمهوری اسلامی را از محتوا خارج کنند باید توجه کنیم دشمنان انقلاب و اسلام چون از اسلام سیلی خوردند و می‌خوردند به هدف خود نرسند، اما علی‌رغم تلاش و حضور ملت ایران در خنثی کردن فتنه‌ها و تشییع سردار دل‌ها «شهید سلیمانی» هر روز در نظام جمهوری اسلامی ایران یوم‌اللهی به وجود آمد و مردم اجازه ندادند جمهوری اسلامی از محتوا بیفتد.

وی اضافه کرد: هرروز بیش از گذشته بر نیرو، قدرت و جاذبه نظام مقدس جمهوری اسلامی افزوده می‌شود، در این روزها سپاه پاسداران حماسه‌های مهمی آفریدند که از جمله آن جاسوس خانه اسرائیل در اربیل عراق بود که توسط سپاه پاسداران درهم کوبیده شد.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: اکنون می‌بینیم یمنی‌ها به کجا رسیدند، اما در این ایام وزیر امور خارجه رژیم صهیونسیتی اسرائیل با سران کشورهای مرتجع عربی مانند مصر و امارت دور هم نشستند، اما این نشست‌های تو خالی و پوشالی به این دلیل است که با حضور مردم در صحنه‌های انقلاب مستاصل شدند که امیدواریم این حضور را پررنگ نگه داریم.

وی گفت: در روزهای پایانی ماه شعبان‌المعظم و در آستانه ماه مبارک رمضان قرار گرفتیم یکی از جاهایی که باید به هم تبریک بگوییم و جا دارد مؤمنان عرض تبریک داشته باشند فرارسیدن ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام محمودی اضافه کرد: قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده و امیدواریم روزها و شب‌های این ماه را مدیریت کنیم و کمال استفاده را ببریم، از امام باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که پیامبر مکرراً هرسال وقتی چشم مبارک‌شان به هلال ماه مبارک می‌خورد می‌فرمودند: «خدایا این ماه را با امنیت بر ما سپری کن.»

وی ادامه داد: امیدواریم این ماه عزیز با سلامتی و صحت و به دور از ویروس کرونا سپری شود تا جامعه دینی ما از محافل و مجالس شب‌های قدر بهره ببرند و امیدواریم مهمانی خدا را در این ماه به خوبی به جا بیاوریم زیرا نباید مهمان به صاحبخانه خیانت کند اگر گناهی صورت بگیرد خیانت به صاحب سفره است.

توجه به مسئله اقتصاد ریشه دینی دارد

امام جمعه اصفهان در بخشی دیگر از خطبه‌های خود به شعار سال اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای این مرجع عالیقدر سال ۱۴۰۱ را در ارتباط با مسائل اقتصادی تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» نامگذاری کردند که این مسئله بسیار مهم و ارزشمند است زیرا سالیان متمادی است رهبر معظم انقلاب مسئله اقتصاد را در رأس امور قرار دادند چرا که این مسئله ریشه دینی دارد.

وی گفت: از امام صادق (ع) روایت داریم «اگر نان نبود کسی نماز نمی‌خواند و روزه هم نمی‌گرفت» از این رو مسئله معیشت مردم زیربنای عبادت، رفتار و کردار شایسته انسان است و به قول امام صادق اگر نبود روزه نمی‌گرفتیم و نماز نمی‌خواندیم.

خطیب جمعه اصفهان افزود: امیرالمومنین (ع) هیچ‌گاه در سخنان خود نگفتند که چه تعداد نمازخوان اضافه کردم، ایشان می‌فرمایند: «ای مردم من در این سال‌های حکومتم مفتخرم به اینکه در این دوران کاری کردم که کسانی که نان گندم در طول عمرشان نمی‌خوردند برای یکبار هم نان گندم خوردند»، یعنی قدرت خرید مردم را بالا بردند این‌ها مسائل اساسی دین است.

حجت‌الاسلام محمودی اضافه کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند به این دلیل است که وابستگی در کشور نباشد که این وابستگی دغدغه اصلی مراجع دینی و شیعه اثنی عشری است.

وی ادامه داد: حدود هفت سال بعد از نهضت تنباکو مرحوم تقی اصفهانی و برادر شهیدش نورالله اصفهانی شرکت اصفهان را تأسیس کردند تا وابستگی به اجانب را از بین ببرند که این موضوعی به نوعی تفکر و اندیشه مراجع در گذشته بوده است از این رو یکی از دغدغه‌های امروزی مقام معظم رهبری به دلیل نوع تفکر جامعه شیعه عدم وابستگی به خارج از کشور است.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امیدواریم دولتمردان توجه داشته و قدرت خرید مردم را بالا ببرند، یادآور شد: امیدواریم دولت سیزدهم با رویکرد و هم فکری و همدلی که دارد در این راستا موفق شود از این رو کارهایی که انجام گرفته امید و نوید خوبی به همه ما می‌دهد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید