سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد امروز _ جمعه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با تشکر از برگزار کنندگان مراسم‌های ۲۵ آبان، اظهار کرد: در این هفته که گذشت سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی بود؛ شورای فرهنگ عمومی یعنی تعدادی از مسئولان ماهی یک مرتبه در استان‌ها جمع می‌شوند و در خصوص کارهای فرهنگی تصمیم می‌گیرند و مواردی را تصویب می‌کنند، در شهرستان‌ها نیز چنین شورایی وجود دارد. امسال خوشبختانه نمایندگان کمیسیون فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی حضور پیدا کردند و باید از آنها تشکر کنم. امیدوارم این کار را در استان‌های دیگر انجام دهند تا متوجه شوند استان‌ها در کارهای فرهنگی چه‌کار می‌کنند. کار فرهنگی یک کار بزرگی است. تا خود مردم تصمیم نگیرند با یک شورا کارها پیش نمی‌رود. مقام معظم رهبری نیز در خصوص کارهای فرهنگی تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه در ازدواج، زندگی و برخوردها و حتی در اجتماعات باید فرهنگ لحاظ شود و دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که فرهنگ اسلامی را از ما بگیرد، عنوان کرد: مسئولان آمریکایی می‌گویند باید حجاب را از آنها بگیریم و یا لباس کوتاه تنشان کنیم؛ فرهنگ دینی این است که مرد و زن لباس مناسب بپوشند؛ برخی لباس فروشان شهر لباس‌های نامناسب می‌فروشند، این پیشرفت نیست که مردم لباس‌های نامناسب بپوشند؛ شیطان یک دفعه به انسان نمی‌گوید از اسلام بیرون باش، بلکه آهسته آهسته فرد را بیرون می‌برد.

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات کشاورزان اصفهان، تاکید کرد: اولاً خدمت کشاورزان عرض کنم، کشاورزی و دامداری یکی از مهم‌ترین و بهترین صنعت‌ها برای اشتغال است و در روایات ما نیز در خصوص کشاورزی تاکید شده است؛ اگر کسی درختی بنشاند، هر کس از آن استفاده کند یک صدقه برای کشاورز نوشته می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: «کشاورز گنج مردم است.» اگر کشاورز نباشد مردم چگونه ارتزاق کنند؟ این کشاورزان هستند که مقدمات زرع را فراهم می‌کنند، البته این باید برای خدا باشد و کار درستی صورت بگیرد.

وی افزود: همه ما مردم اصفهان از اینکه آب برای کشاورزی نباشد نگران هستیم، نگرانی این است که اصلاً کشاورزی نمی‌شود. اصفهان پیش‌تر در این صنعت خودکفا بود. کشاورزان راه دیگری برای امرار معاش ندارند؛ علاوه بر آن زمین دچار مسئله فرو نشست شده است و این خطرناک است، بنابراین هیچ عاقلی نیست که غصه نخورد و نگران نباشد.

امام جمعه اصفهان گفت: متأسفانه آب به اندازه لزوم نیست و از این آبی که وجود دارد، دو مترمکعب در ثانیه به یزد داده‌اند و در صنعت هم همین میزان بوده است؛ البته میزان صنعت اخیراً نصف شده است. ۱۲ مترمکعب بر ثانیه هم مربوط به آب شرب مردم است. آب از تصفیه خانه باباشیخ‌علی به مردم شهرها و روستاهای زیادی داده می‌شود. همین قسمت‌هایی که حقابه می‌خواهند و البته حقشان است، شهر ورزنه، اژیه و زیار همین آب تصفیه شده را می‌گیرند. ۹۹ روستا نیز در همین محدوده هستند. شرق اصفهان از کوهپایه، هرند، نیک‌آباد، محمدآباد تا رامشه آب تصفیه شده دریافت می‌کنند. این نیز مقدار آب اصلی را کم کرده‌اند. من این را غلط می دانم که آب به جای دیگری می‌دادند اما این مربوط به ۲۹ سال قبل است، مربوط به دوران من و یا فلان مسئول نیست.

وی افزود: در خصوص صنعت هم نه ذوب‌آهن و نه فولاد مبارکه به نظر بنده نباید کنار زاینده‌رود احداث می‌شدند، اما این اتفاقات رقم خورده است. مجموع آب آشامیدنی که در استان اصفهان مصرف می‌شود ۱۲ متر بر ثانیه است و این میزان کم است. در خصوص برگشت دو متر مکعب بر ثانیه از یزد نیز گفته می‌شود اگر می‌توان این دو متر را برگردانند، اما این شدنی نیست. ۳۰ سال است هزاران نفر بر مبنای این آب زندگی می‌کنند. این میزان آب ته رودخانه را هم خیس نمی‌کند. باور کنید این مسائل را که مطرح می‌کنم نمی‌خواهم از کسی یا شهری طرفداری کنم. مسئله مهم این است که بارندگی نشده و حتی در تابستان آب برخی شهرستان‌ها قطع شد، در حالی که پشت سد حداقل باید ۱۴۰۰ میلیون متر مکعب آب باشد در حال حاضر زیر ۶۰۰ میلیون است. من با کشاورزان نیز صحبت کرده‌ام، اما باید این را یادآور شوم که نمی‌شود آب شرب یا آب صنعت را قطع کنیم و این مسائل شدنی نیست.

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: اگر کسی بگوید یک سال دیگر آب می‌آوریم بیخود می‌گوید، اصفهان که خودش آبی ندارد، قسمتی از این آب در چهارمحال بختیاری است که دولت باید موارد را درست کند که سهم بیشتری برده نشود. حتی این بهشت‌آباد که می‌گویند من در جلسات بوده‌ام و بهتر از بقیه نیز صحبت می‌کنم. بنده نیز همراه کشاورزان هستم.

امام جمعه اصفهان خطاب به کشاورزان شهر تصریح کرد: ما زبان شما هستیم و در گفتارمان صداقت داریم. اگر بخواهند آب بهشت‌آباد را بیاورند حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد. اگر بخواهند آب را از خلیج فارس بیاورند حداقل ۲۰ مکان باید این آب پمپاژ شود و در هر متر مربعی باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه شود، در واقع هزینه گزافی را باید دولت متحمل شود. نظر من این است تا وقتی که بتوانند از جایی آب بیاورند به عزیزان کشاورزی که راه دیگری برای امرار معاش ندارند کمک مالی بلاعوض دهند، ثانیاً تسهیلات بانکی به آنها داده شود تا بتوانند کاری را شروع کنند، ثالثاً باید صحبتی شود و هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا اگر می‌خواهند زمینشان را به مغازه یا کارگاهی تبدیل و شغل دیگری اختیار کنند به‌سرعت انجام شود، بدون آنکه دولت سهمی بگیرد.

وی افزود: مورد بعدی این است که ادارات و شرکت‌های ما در استخدام جوانان کشاورز الویت بدهند. همانطور که کسی که جبهه رفته است در این خصوص الویت دارد این مورد نیز برای کشاورزان نیز اختصاص داده شود. این کاری است که می‌شود برای این افراد کرد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید