سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار کرد: امام سجاد (ع) در کتابی به اسم حقوق درباره حق افرادی که کار خوبی را برای فردی انجام داده است فرمودند اول از همه باید از او تشکر کرده و کار خوبی که برای شما انجام داده است را برای دیگران تعریف کنید و با گفتار خوب آن را نشر دهید، بین خدا و خودتان آن فرد را دعا کنید تا هم به طور علنی و پنهانی از او تشکر کرده باشید.

امام‌جمعه اصفهان افزود: امام سجاد (ع) در ادامه فرموده است تشکر از فردی که برای شما کار خوبی انجام داده است به همین‌جا ختم نمی‌شود و‌ در قدم بعدی باید جبران آن کار خوب را انجام داد و در صورتی که جبرانان در توان فرد نیست حداقل در فکر جبران آن کار باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) با اشاره به حدیث قدسی فرمودند که خداوند به خود قسم‌خورده است که من شکر کسی که به او نعمت داده‌ام را قبول نمی‌کنم تا اینکه از کسی که این نعمت مرا به او رسانده است تشکر کند.

وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که نعمت‌هایی که باید برای انها شکرگزاری کرد فقط نعمت‌های مادی نیست، به عنوان مثال صلواتی که بر پیامبر اکرم (ص) فرستاده می‌شود نوعی تشکر از خداوند است، روضه‌خوانی و پیاده‌روی برای حضرت اباعبدالله نوعی تشکر از اقدام ایشان است.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در دستورات اسلامی به این نکته اشاره شده است که برای شکرگزاری یک کار خوب باید تلاش کرد بیشتر از ان کار نیک شکر عمل را به جا آورد، خداوند متعال در قران کریم در این باره فرمودند اگر کسی کار خوبی برای شما انجام داد بهتر و بالاتر از آن را برای جبران کار انجام دهید.

امام‌جمعه اصفهان یادآور شد: در روایتی از امام حسن (ع) واردشده که روزی یکی از کنیزان ایشان دسته‌گلی به امام هدیه داد و امام در عوض آن کنیز را آزاد کرد و این عمل را ادبی خواندند که خداوند به ما یاد داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به اهمیت سلام کردن مطرح کرد: در روایت آمده است در ابتدای صحبت کردن باید سلام کرد و به کودکان خود باید سلام کردن را آموزش داد و بخیل را فردی می‌دانند که در سلام کردن بخل می‌ورزند‌.

وی با اشاره به روز وقف تصریح کرد: وقف یکی از کارهای بسیار خوبی است که پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) پایه‌گذاران آن عمل هستند و خود واقف بودند،  یکی از صدقات جاریه خوب وقف است. 

طباطبایی‌نژاد اذعان داشت: پیغمبر اسلام (ص) فرمود وقتی انسان می‌میرد عمل او قطع و پرونده آن بسته می‌شود، مگر‌ سه چیز که اگر‌ قبل از مرگ انجام بدهد جزو پرونده شخص حساب می‌شود، یکی صدقه جاریه است که بهترین مصداقان مال وقف است، علم و کتاب مفیدی که از فرد باقی بماند و فرزند صالحی که تربیت کرده باشد.

امام‌جمعه اصفهان گفت: در استان اصفهان مردان بزرگی هستند که وقف‌هایی انجام داده‌اند که گاهی عجیب است، به عنوان مثال فردی که محصول زمین زراعی خود را وقف خوراک پرنده‌ها در زمستان کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تشویق مردم به وقف اموال خود تصریح کرد: پیامبر اسلام درباره فردی که وصیت کرده بود انبار خرمای او توسط پیامبر بین فقرا تقسیم شود گفت اگر این مال توسط خود شخص در زمان حیات او بذل شده بود ثواب بالاتری داشت.

وی با اشاره به افشا و اعتراض  امام خمینی به تصویب کاپیتولاسیون در ایران مطرح کرد: امام خمینی بعد از افشا و اعتراض نسبت به این قانون که اوج قدرت امریکا را نشان می‌داد به ترکیه تبعید شد اما همان‌طور که پس از هر سختی آسانی است این حرکت به نتیجه رسید و منجر به تشکیل جمهوری اسلامی شد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه اذعان داشت: حرف اسلام همواره این بوده است که ظالم و افراد زورگو بر مسلمانان حاکم نباشند و این مورد دغدغه همه امامان بوده است و اگر مردم با امامان همراهی کرده بودند هیچ‌وقت حاکمان زورگو در آن زمان‌بر مردم حاکم نمی‌شدند.

امام‌جمعه اصفهان با بیان این‌که باید امام زمان‌شناس باشیم، گفت: حرکت همه ائمه در جهت مبارزه با افراد ظالم بوده است، اگر امام حسن مجتبی (ع) صلح نمی‌کردند و امام رضا (ع) ولیعهدی را نمی‌پذیرفتند مکر دشمنان ایشان دران زمان مشخص نمی‌شد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید