سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

حضرت آیت‌الله مهدوی صبح امروز در خطبه‌های نماز عید سعید قربان اظهار داشت: عید واقعی زمانی است که انسان حقیقتاً شاد باشد؛ در اسلام دو عید داریم که هر دو پس از یک دوره عبودیت است یکی عید فطر که پس از ماه رمضان و دیگری عید قربان است.

وی افزود: حاجیان در عید قربان خود را تخلیه می‌کنند که این تخلیه خالی کردن خود با دو چیز است یکی رمی جمره یعنی کنار گذاشتن دشمن و دیگری کنار گذاشتن دنیا که با ذبح گوسفند انجام می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: زیور انسان همان تقوا است، تقوا روح خطبه‌هاست و باید مرتب به خودمان تذکر داده و توجه کنیم.

امام‌جمعه موقت اصفهان با بیان این‌که یکی از ابعاد آرامش در مسائل اقتصادی و دنیایی است، گفت: اگر انسان در مسائل مادی ۱۰ نکته را رعایت کند به آرامش می‌رسد.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: نکته اول این‌که برای تحصیل رزق تلاش و عمل متعارف کند، کوتاهی نکند به‌ طوری که دچار مشکل شود و بعد بگوید صبر می‌کنم.

وی افزود: دوم این‌که در حین تلاش به توکل بر خدا توجه کنید؛ کسانی که توکل بر او می‌کنند از راهی که فکر نمی‌کنند خدا رزقشان را می‌رساند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نکته سوم را نداشتن آرزوهای طولانی دانست و گفت: کسی که آرزوهای طولانی دارد هر چقدر هم تحصیل کند باز هم آرزوی بالاتر دارد و غصه دائماً در وجودش باقی است.

امام‌جمعه موقت اصفهان در شرح نکته چهارم بیان داشت: چهارم تحصیل و تقویت عزت نفس است؛ کسی که نفسش را عزیز بداند خود را به کالاهای پست دنیا آلوده نمی‌کند، خود را فوق دنیا می‌داند و دنبال دنیا حرکت نمی‌کند، برای رسیدن به کمال حرکت می‌کند و در این شرایط دنیا مثل سایه او را دنبال می‌کند.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: نکته پنجم این است که در امور دنیا نگاه به بالادستی خود نکند؛ این امر نگرانی باطنی برای شخص می‌آورد زیرا در مقایسه با بالاترها می‌گوید من فلان چیز را ندارم در امور خوب گفتند به بالادست نگاه کنید تا حرکت کنید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری هم‌نشینی با فقرا را نکته ششم برای آرامش در مسائل دنیای دانست و گفت: این امر عملاً انسان را قانع می‌کند، توجه به فنا دنیا چیزی است که عابد به آن دل نمی‌بندد چون می‌داند از او گرفته می‌شود.

امام‌جمعه موقت اصفهان ادامه داد: نکته هشتم رضایت به تقدیرات الهی است زمانی که انسان تلاشش را کرده است انسان باید مقدرات ترسیم شده را قبول کند و بداند که خدا می‌داند چه چیزی صلاح است و شاید اگر بیشتر داشته باشد طغیان خواهد کرد.

آیت‌الله مهدوی نکته نهم را کندن حب دنیا از دل دانست و گفت: کسی که به مال دنیا و دیگران حریص باشد، بداند به هر مقدار از مال دنیا برسد سیراب نمی‌شود و هر چه سنش بالاتر رود حرص و طمعش بیشتر می‌شود.

وی در تشریح نکته آخر بیان داشت: اقتصاد یعنی میانه‌روی هم در تحصیل و مصرف مال، وقتی میانه‌روی که از آن به کفاف یاد می‌کنند سرلوحه خود قرار داد در زندگی آسوده و راحت می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این شادی مربوط به دنیا و شادی ظاهری بود اما انسان هم جسم و هم روح دارد؛ اما شادی روح در چیست؟ زمانی که انسان تقوا داشته باشد و در وجود خدا و دیانت شک نداشته باشد آرامش روحی دارد.

امام‌جمعه موقت اصفهان در تشریح چند نکته برای ایجاد نشاط جسمی و روحی بیان داشت: استعمال آب هر یک ربع ساعت برای نشاط روحی و جسمی مؤثر است اگر آب را به صورت بزند ظرفیت روحی را بالا می‌برد، آرامش می‌دهد و هوشیاری را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: از بین دستورات دین قله آن نماز اول وقت است، خودتان را به نماز اول وقت مقید کنید، اگر سحر بلند شوید نیم ساعت قبل از نماز صبح نماز شب بخوانید آن روز شادی دارید.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: استفاده از تربت برای دفع بیماری‌ها بسیار مؤثر است، و من موارد متعددی در این باره سراغ دارم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: هر چه می‌توانید خود را به خدا و حجت الهی وصل کنید این‌ها باعث زندگی خوب و با نشاط می‌شود.

آیت‌الله مهدوی در خطبه دوم نماز عید سعید قربان گفت: در سوره انفال چندین نکته برای مقابله با کفار بیان شده است، خداوند در این سوره می‌فرماید بدترین انسان‌ها کفار هستند که دلیل بد بودن آن‌ها کفر آن‌هاست، قرآن می‌گوید در برخورد با کفار ریشه را بزنید، وقتی پیمان می‌شکند ما اصرار نکنیم، دشمن را قدرت برتر ندانیم.

وی خاطرنشان کرد: باید آمادگی رزمی در کشور ایجاد کنیم، احتمال خدعه دشمن را بدهیم و اتحاد داشته باشیم.

امام‌جمعه وقت اصفهان گفت: قرآن می‌فرماید وقتی در جنگ ‌آن‌ها را پیدا کردی بروید، آن‌ها که عقبه کار هستند را تار و مار کنید، و وقتی دیدید پیمان را شکستند شما هم اصرار نکنید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این‌هایی که می‌خواهند برجام را به هر شکلی نگاه دارند قرآن می‌گوید این‌ها دشمن را قدرت برتر می‌دانند.

وی افزود: قرآن می‌گوید فکر نکنید این‌ها سبقت گرفته‌اند این‌ها نمی‌توانند شما را تسلیم کنند؛ راهش این است که به جای اصرار به آن‌ها خود را تقویت کنید هر چه می‌توانید در برابر آن‌ها نیرو داشته باشید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این تقویت نیرو البته نه برای جنگیدن بلکه برای دفاع است و این نکته برای مسلمانان افتخار بوده که هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نبوده‌اند.

امام‌جمعه موقت اصفهان ادامه داد: قرآن می‌گوید خود تقویت کنید تا دشمن را بترسانید، اگر دشمن جنگ را شروع کرد اما تمایل به صلح داشت آن را بپذیر منتها در پذیرش صلح به خدا توکل کنید و احتمال خدعه دشمن را بدهید.

آیت‌الله مهدوی با بیان این‌که قرآن وظیفه مؤمنان را اتحاد می‌داند، افزود: امیدوارم این‌گونه اصول را که در فرمایشات رهبری بوده و مطابق با آیات قرآن است را همیشه سرلوحه خود قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب امیدشان به شما جوان‌های مؤمن و مردم انقلابی است که محکم بایستید.

 

امروز برابراست با: