سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز در خطبه‌های نماز عید سعید قربان اظهار کرد: یکی از واجبات اسلام، حج بیت‌الله‌الحرام برای همه‌کسانی است که توان رفتن به حج را دارند.

وی افزود: حج جزو ضروریات دین است، هرکس وارد اسلام می‌شود، می‌داند حج مانند نماز و روزه یکی از واجبات است و بین مسلمین هیچ اختلافی در این خصوص نیست.

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از اهل‌بیت بیان کرد: طبق روایات اهل‌بیت حج جزو ارکان دین محسوب می‌شود چرا که اسلام بر ۵ پایه محکم نماز، زکات، روزه، حج و ولایت بناشده است که معصوم می‌فرماید هیچ‌چیز به‌اندازه ولایت و تبعیت از رهبری مهم نیست، شرط رفتن حج این است که مسلمان مستطیع باشد و راه حج بسته نباشد، رفتن به حج یک‌بار واجب است و کسی که باوجود داشتن امکان برای رفتن به حج این کار را انجام ندهد از محرومین است.

*رونق داشتن حج بر مسلمین واجب است

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: اگر مسلمانان اعتصاب کردند و هیچ‌کس به حج نرفت و یا  خیل زیادی از مسلمانان استطاعت مالی نداشتند؛ حکومت اسلامی باید تعدادی را با هزینه حکومت برای حج بفرستد چراکه در ایام حج سرزمین مکه نباید خالی از مسلمین باشد.

وی با بیان سخنی از حضرت علی(ع) در رابطه حج تصریح کرد: علی(ع) در وصیت خود می‌فرماید حواستان به حج باشد چراکه اگر از آن غفلت کردید اسلام ازدست‌رفته است و رونق داشتن ایام حج بر مسلمین واجب است، اهمیت حج این است که خداوند می‌فرماید بر هرکسی که توان مالی دارد واجب است که برود و اگر نرود به کفر نزدیک می‌شود.

امام جمعه اصفهان وجوب حج را فوری دانست و عنوان کرد: وجوب فوری یعنی همان سالی که مستطیع شدیم باید به حج برویم، گاهی بعضی می‌گویند پولی که در حج خرج می‌شود صرف کمک به فقرا شودوقتی به امام سجاد(ع) گفتند پسر پیامبر جهاد را رها کرده‌ای و به حج آمده‌ای ، باید پرسید اصلاً مگر شرایط جهاد در زمان ایشان وجود داشته است، اما با این حساب حضرت شروع به بیان عظمت و بزرگی حج کردند، حج سر جایش خودش کمک به فقیر و صدقه دادن هم سر جای خودش است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: حج واجب فوری است و در حد امکان باید حج را همان سال استطاعت انجام داد، شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه سه ماه حج است و کسانی که از سرزمین مکه دور باشند باید حج عمره را به‌جا بیاورند و بعد از آن اعمال حج را به‌جا بیاورند که اعمال حج شامل نیت، احرام، طواف، نماز طواف و سعی بین صفا و مروه است، چرا می‌گویند حج تمتع، چون می‌توانید حج را انجام داده و بعد از آن تمام چیزهایی که برایتان حرام بوده است را انجام دهید.

*وظیفه حاجی خودسازی است

وی در خصوص وظیفه حاجی خاطرنشان کرد: وظیفه حاجی همان است که رهبر انقلاب فرمودند و آن این است که انسان خودش را بسازد و حج جایی است که همه گناهان انسان بخشیده می‌شود.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: از امام صادق(ع) فرمودند کسی که منا و مشعر برود و سعی بین صفا و مروه را انجام دهد و طواف و نماز طواف را به‌جا بیاورد و بعد خیال کند که خدا او را نبخشیده است این شخص گناهش از همه بیشتر است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد حج را به‌ مانند یک کنفرانس بزرگ مردمی دانست و تصریح کرد: از همه جای دنیا مسلمین جمع می‌شوند و باید از هم بپرسند که چه کسی در ماه حرام جنگ می‌کند، چه کسی این‌همه فتنه بین مسلمین می‌اندازد، این‌هایی که خود را خادم حرمین می‌دانند در ماه حرام با یمنی جنگ می‌کنند در حالی‌ که آن‌ها باکسی جنگ ندارند.

*رونق جشن‌ها و مساجد در شب و روزعید غدیر ضروری است

وی در خطبه دوم اظهار کرد: عید فطر و عید قربان دو عید بزرگ اسلامی است، البته میلاد ائمه و عید غدیر خم عید همه مسلمین است اما به آن توجه ندارند و امیدوارم مساجد را در شب و روز عید غدیر رونق داده و عظمت این عید را به همه نشان دهید.

طباطبایی‌نژاد بیان کرد: اگر عید غدیر خم و جشن این روز نبود معلوم نبود اسمی از شیعه و امیرالمؤمنین باقی‌ می‌ماند؛ باید احادیث و روایات تاریخی را در اثبات این روز بزرگ برای جوانان خواند.

امام‌جمعه اصفهان با اشاره به کشتار شمار زیادی از حاجیان در دو سال پیش به دلیل بی‌کفایتی آل سعود تصریح کرد: این فاجعه از بی‌کفایتی آل سعود است، این‌که شبانه‌روز به‌صورت آرام و در کمال امنیت به زندگی خود ادامه می‌دهیم به خاطر چشمان بیدار جوانان قرارگاه پدافند هوایی است که اجازه ورود پرنده غیرمجاز را به آسمان ایران نمی‌دهد، یکی از چشمانی که در روز قیامت گران نیست چشمان نیروهای پدافند هوایی است.

*ادعیه راه رسیدن به حقیقت اهل‌بیت است

وی با اشاره به ولادت امام هادی گفت: امام هادی دومین امامی است که قبل از بلوغ به امامت رسید، بیشترین قسمت عمر خود را در سامرا گذراندند و همان‌جا هم به شهادت رسیدند، متوکل عباسی به خاطر ترسی که از اهل‌بیت داشت حضرت را به سامرا آورد، امام هادی با این‌که در محاصره و حصر بود اما شاگردان و وکیلان خوبی را تربیت کرد که حضرت عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان بزرگوار امام هادی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان ادامه داد: زیارت جامعه کبیره یکی از آن آثاری است که یک مجموعه امام شناسی است و زیارت غدیریه یک رساله کامل در شناخت حضرت علی است، امیدوارم توفیق پیدا کنیم که بتوانیم از این ادعیه ائمه هدی حقیقت را پیدا کنیم، چون اهل‌بیت در برپایی کلاس درس محدودیت داشتند حقیقت را در قالب دعا بیان می‌کردند.

*آمریکا ادعای آقایی بر دنیا نداشته باشد

وی با تبریک شکست داعش در سوریه و عراق گفت: این شکست یک ضربه مهلک و کاری به آمریکا و صهیونیست‌هاست، خیلی از پیران و ریش‌سفیدان سیاست آمریکا برای ترامپ پیام می‌دهند که اگر می‌خواهید ایران را از منطقه دور کنید داعش را حفظ کنید و حتی نیروهای حزب‌الله را بمباران می‌کنند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد در پایان یادآور شد: ابرقدرت یعنی هر کار بخواهد انجام دهد اما وقتی بعد از  ۶ سال نتوانسته‌اند یک رئیس‌جمهور را برکنار کنند پس باید ادعای خود را کم کنند و خفه شوند و ادعای آقایی بر دنیا را در سر نداشته باشند، امنیت و سربلندی ما به‌واسطه فداکاری‌های شهدای مدافعان حرم است.

امروز برابراست با: