سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

امام جمعه محترم اصفهان ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر اظهار کرد: درباره ترک یکی از گناهان کبیره، امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند«انسان عاقل دروغ نمی گوید هر چند اجابت خواسته او در گفتن دروغ باشد».

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با بیان این که یکی از مواردی که ممکن است موجب انحراف انسان شود، مال و فرزند است، افزود: خداوند نیز در قرآن کریم مال و فرزند را فتنه دانسته است اما هم مال و هم فرزند صالح از بهترین نعمت‌ها و زینت زندگی دنیایی هستند اما منظور از فتنه این است که مال و فرزند یکی از موارد امتحان و سوال و جواب الهی است.

امام جمعه اصفهان با بیان این که سؤال از چگونگی تربیت فرزند در درگاه الهی منظور از همان فتنه است، گفت: اگر در تربیت فرزند موفق باشیم و فرزند صالحی از خود به جای بگذاریم با مرگ ما هم می تواند پرونده ما را باز نگه دارد و بر خیرات و ثواب‌های ما بیافزاید.

وی با بیان این که فرزند بر پدر ۳ حق عمده دارد، خاطرنشان کرد: نخستین حق این است که مادری خوبی برای فرزند خود انتخاب کند و این مربوط به ازدواج است و باید بداند ثمره ای را که می خواهد به بار بیاورد باید زمینه خوبی داشته باشد چراکه مادر تأثیر به‌سزایی در تربیت فرزند دارد.

* حقوق فرزندان بر پدر و مادر باید رعایت شود

طباطبایی‌نژاد با بیان این که دومین حق انتخاب اسم نیکو و مناسب روی فرزند است، تصریح کرد: هر نامی که روی فرزند گذاشته می‌شود هم روی انسان تأثیر فراوان دارد و هم این که در روز قیامت با همان نام خوانده می‌شوند و روایات فراوانی نیز در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان این که سومین حق کوشا بودن در ادب و تربیت کردن فرزند بر مبنای اصول اسلامی است، اذعان داشت: انبیا و اولیا الهی برای تربیت انسان آمده‌اند، البته برخی معتقدند که باطن انسان‌ها را نمی‌توان تغییر داد در حالی که این حرف غلطی است، حیوان را هم می‌توان تغییر داد انسان که اشرف مخلوقات است را که راحت‌تر می‌توان تربیت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: در خصوص نحوه تربیت، اصول تربیتی و … روایات و احادیث فراوانی وجود دارد، واجب و لازم است که پدر فرزند خود را بر آداب الهی تربیت کند و پیامبر(ص) فرمودند وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان، پدرانی که مؤمن هستند اما به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

وی با بیان این که بنا به گفته پیامبر(ص) این نوع پدران به وظیفه خود در قبال تربیت فرزند بر اساس آداب الهی، عمل نمی‌کنند، تأکید کرد: این پدران هیچ‌چیز از واجبات الهی را به فرزندان خود یاد نمی‌دهند و نسبت به نماز و روزه و حرام و حلال آن‌ها حساس نیستند.

* نماز خواندن را پیش از سن تکلیف به فرزندان خود یاد دهیم

طباطبایی‌نژاد با بیان این که در آخرالزمان برخی پدران مؤمن از این که فرزندشان در اعتکاف و نماز جماعت و جلسات قرآنی شرکت کند، می‌رنجند و معتقدند که باید این کارها را رها کنند و به درس و کار بچسبند، یادآور شد: پیامبر(ص) فرمودند من از این پدران بیزار هستم و این افراد نیز از من بیزار هستند.

وی با بیان این که طبق روایات اسلامی، باید فرزندان را گرامی داشت و به آن‌ها احترام گذاشت، بیان کرد: اگر پدران فرزندان خود را به آداب الهی تربیت کنند، خداوند گناهان او را می‌بخشد و از او درمی‌گذرد و از این قبیل روایات در خصوص اصل تأدیب فرزندان زیاد است.

امام جمعه اصفهان با بیان این که نماز خواندن و احکام الهی را باید پیش از رسیدن آن‌ها به سن تکلیف، به فرزندان خود یاد دهیم، ابراز داشت: در مساجد هم مسائل و احکام کم گفته می‌شود و خود مردم باید از ائمه جماعت بخواهند که مسائل و احکام را بگویند.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز اصفهان اظهار کرد: طبق روایات مردم اگر همدیگر را دوست داشته باشند و یکدیگر را برادر و خواهر خود بدانند، به حق عمل کنند و به یکدیگر خیانت نکنند، تحت رحمت خداوند زندگی می‌کنند.

* ترک گناه از انجام عمل خوب برتر است

طباطبایی‌نژاد با اشاره به سالگرد شهادت سید محمدباقر صدر و خواهرش به دست رژیم بعث عراق، ادامه داد: در این هفته سالگرد شهادت شهید آوینی، شهید صیاد شیرازی و آیت‌الله شمس‌آبادی را در پیش داریم.

وی با نام‌گذاری ۱۸ فروردین به نام روز سلامت، مطرح کرد: پرهیز از آن چیزی که برای انسان مضر است، مصرف غذای سالم و انجام ورزش و نرمش روزانه، موجب پیشگیری از بیماری‌هاست و خانم‌ها در خانه باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان این که خوردن غذای سالم و به موقع، موجب سلامتی انسان است، تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند ترک گناه از انجام عمل خوب برتر است چرا که انسان زمانی که عمل گناه را ترک کرد، به صورت خودکار به انجام کار خیر سوق پیدا می‌کند و این بخشی از سلامت روح و روان است.

وی با بیان این که ترک گناه موجب عشق و یاد خدا می‌شود، ادامه داد: قطع رابطه سیاسی آمریکا و ایران در فروردین‌ماه ۵۸ به دستور جیمی کارتر، یکی دیگر از اتفاقات این هفته است و امام خمینی(ره) فرمودند خبر قطع رابطه ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در همه عمر خود یک کاری کرده باشد که به خیر و صلاح مظلومان بوده است، همین کار بوده است.

* کشورهای عربی دلار نفتی می‌دهند و اسلحه می‌گیرند

طباطبایی‌نژاد افزود: اگر آمریکا ما را تحریم کند مردم ما مطمئن می‌شوند که باید روی پای خود بایستند و می‌توانند پیشرفت کنند، دشمن در همان ابتدا تلاش بسیاری کرد تا جمهوری اسلامی و ایران را از بین ببرند اما نتوانستند و این قطع رابطه به این دلیل بود که امیدشان از نابودی ایران، ناامید شده بود.

وی با کنایه به عدم پیشرفت کشورهای عربی خاطرنشان کرد: این کشورها دلارهای نفتی را می‌دهند و اسلحه و فنّاوری می‌گیرند اما نمی‌توانند چیزی از خود بسازند در حالی که پس از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب، ما توانستیم پیشرفت‌های زیادی کسب کنیم و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی نوروزی خود، از این پیشرفت‌ها و البته انتقادات گفتند.

امام جمعه اصفهان با بیان این که دشمنان سعی کردند نشان دهند آزادی در ایران وجود ندارد، عنوان کرد: آزادی واقعی در ایران وجود دارد در حالی که غرب آزادی را تنها در شهوت‌رانی و فحشا می‌داند، در کشور ما آزادی فکر و بیان است هر چند برخی هر چه می‌خواهند می‌گویند اما باز هم دم از عدم آزادی می‌زنند.

وی با اشاره به برگزاری مرتب انتخابات و رأی دادن مردم به تفکرات مختلفی که در رو به روی هم هستند، یادآوری کرد: در آمریکا نیز چنین آزادی نیست و دو حزبی هم که فعالیت دارند هر دو لیبرال سرمایه‌دار و تحت نفوذ یهودیان هستند، اما باید بدانیم هر آزادی محدودیتی دارد و در چارچوب شرع و عرف و عقل آزادی‌های انسان‌ها مورد ضمانت است، آزادی بی‌مرز آزادی جنگلی است.

* دولت‌مردان برای نابودی بیکاری تمام همت خود را به کار ببندند

طباطبایی‌نژاد با بیان این که مسؤولان باید جلوی قاچاق کالا را بگیرند و مردم نیز از مصرف کالای ایرانی حمایت کنند، یادآوری کرد: تولیدکنندگان نیز باید با تولیدات استاندارد، کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند و دولت‌مردان هم تمام همت خود را برای نابودی بیکاری به کار ببندند.

وی با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای، بیان کرد: در ۲۰ فروردین سال ۸۵ متخصصان علمی اعلام کردند که زنجیره غنی‌سازی اورانیوم در ایران تشکیل شده است و توانایی غنی‌سازی کامل اورانیوم را در ایران داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به سیاست ایران مبنی بر عدم ساخت بمب هسته‌ای و سلاح‌های کشتارجمعی، مطرح کرد: ایران فعالیت‌های خود برای اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه می‌دهدو مردم خیال نکنند که کار تعطیل است بلکه فعالیت‌ها هم چنان در حال انجام است.

وی در پایان با اشاره به روز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواستار کمک بیشتر مردم به حساب ۱۰۰ شد و در پایان در خصوص شهادت امام کاظم(ع) گفت: یکی از دلایلی که حضرت در زندان بودند این بوده است که برخی مردم شایعه کرده بودند که امامی که دنیا را از عدل و داد پر می‌کند همین امام است و دشمن از ترس همین موضوع حضرت را زندانی کرد، با وجود سال‌های طولانی زندانی، اما هزاران روایت از ایشان نقل شده است.

 

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید