سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سیدیوسف طباطبائی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: مؤمنین کسانی هستند که وقتی یاد خدا می‌کنند قلبشان می‌لرزد و از این‌که ممکن است نسبت به خداوند نافرمانی کنند می‌ترسند.

وی ادامه داد: ذکر و یاد خداوند چند وجه دارد، ذکر قلبی و درونی، ذکر زبانی که همان تسبیح گفتن است و ذکر عملی یعنی به هنگام انجام عمل گناه و معصیت به یاد خداوند افتادن که شیطان نتواند آن‌ها را از مسیر خداوند منحرف کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان یادآور شد: خداوند انسان‌هارا در قرآن کریم نسبت به یاد و ذکر خود به چهار دسته تقسیم کرده‌ است، دسته اول کسانی هستند که به قیامت اعتقاد ندارند و به همین سبب از یاد و ذکر خداوند ناراحت می‌شوند و هنگامی که حتی یک نفر نام خدا را ببرد نسب به او مشمئز می‌شوند.

طباطبائی‌نژاد در ادامه مطرح کرد: دسته دوم کسانی هستند که تنها زمان مشکلات خداوند را یاد می‌کنند و وقتی آن مشکل حل شود خداوند را فراموش می‌کنند.

امام‌جمعه اصفهان گفت: همان‌طور که خداوند در سوره عنکبوت نقل می‌کند افرادی که در کشتی گرفتار طوفان می‌شوند خداوند را با زاری و تضرع و خلوص یاد می‌کنند ولی وقتی با کمک خداوند به ساحل رسیدند نسبت به خدا مشرک شده و تصور می‌کنند می‌توانند کارهارا بدون کمک خداوند نیز انجام دهند در حالی‌که هر لحظه امکان بروز مشکل وجود دارد.

وی افزود: جان انسان لحظه به لحظه در اختیار خداوند است و خداوند روز به روز عمر انسان را می‌نگارد، پس نباید هنگام برطرف شدن مشکلات لطف خداوند را فراموش کنیم.

طباطبائی‌نژاد تصریح کرد: گروه سوم کسانی هستند که هنگام انجام گناه و معصیت به سرعت پشیمان شده و استغفار می‌کنند و به همین خاطر خداوند نیز آن‌ها را می‌بخشد و امید داریم همه ما سعی کنیم در این دسته قرار بگیریم و پس از انجام نافرمانی به سرعت اظهار ندامت و پشیمانی کرده و توبه کنیم. 

امام‌جمعه اصفهان اظهار کرد: توبه و استغفار نباید به تعویق افتد؛ لذا وقتی وقتی کاری از روی نادانی انجام می‌شود فورا از آن برگشته و توبه کنند چون توبه کردن در اواخر عمر فایده‌ای ندارد همان‌طور که فرعون هم  در لحظات پایان عمر خود توبه کرده بود.

وی ادامه داد: دسته چهارم در ذکر و یاد خداوند کسانی هستند که عاشق خدا هستند و قلبشان با یاد خداوند آرام می‌شود، مؤمنین کسانی هستند که در همه حال حتی به حالت ایستاده، نشسته، خوابیده و… از یاد خدا غفلت نمی‌کنند.

طباطبائی‌نژاد افزود: خداوند در آیه‌ای دیگر میفرماید مومنان کسانی هستند که تجارت، کار، فرزند، مال و امور دنیوی آن‌ها را از یاد معبودشان غافل نمی‌کند و در همه حال نماز خوانده و زکات می‌دهند.

امام جمعه اصفهان در خطبه دوم خود با بیان جملاتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: مومنان بدانند که خداوند در وجودشان رصدی قرار داده است و جوارح و اعضای بدن‌شان ناظر و گماشته خدا هستند، غیر از وجود مؤمنان حافظان صادقی نیز وجود دارد که تمام اعمالشان را ثبت می‌کنند.

وی اظهار داشت: در مناسبت‌های این هفته ورود تاریخی امام خمینی(ره) بعد از ١۵ سال به وطن و آغاز چهل‌و‌دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در پیش داریم، اتفاقات رخ داده پیرامون امام خمینی(ره) بسیار به وقایع رخ‌داده برای پیامبر(ص) شبیه است.

طباطبائی‌نژاد تصریح کرد: مشترکان همواره سعی کردند پیامبر اسلام را به قتل رسانند، زندانی کنند و از وطن بیرون کنند اما خداوند همواره پشتیبان پیامبر اسلام بود و این مکر و حیله مشرکان راه به جایی نبرد؛ هنگامی‌که پیامبر اعلام نبوت کرد بسیاری از جوانان به او گرایش پیدا کردند و به همین خاطر جلساتی بین مشکران برگزار شد تا تدبیری برای جلوگیری از رواج اسلام اندیشیده شود و در آخر به این نتیجه رسیدند او را به قتل برسانند که در این کار هم موفق نشدند.

امام‌جمعه اصفهان گفت: مشابه همین وقایع برای امام خمینی(ره) رخ داد و نه با تبعید و نه زندانی کردن او نتوانستند جلوی پیروزی انقلاب اسلامی را بگیرند.

وی عنوان کرد: امام خمینی(ره) را به ترکیه و سپس به نجف فرستادند و او در کمال تعجب به خاطر علم و ادب خود همان جایگاهی که در حوزه علمیه قم داشت را در حدزه علمیه نجف به دست آورد و شیفتگان بسیاری را جذب خود کرد.

طباطبائی‌نژاد ادامه داد: آیت‌الله راستین در جایی اظهار کرد که من فکر می‌کردم دیگر نیازی به درس خواندن ندارم و در زمینه علمی به کمال رسیده‌ام ولی بعد از قرار گرفتن در کلاس درس امام خمینی(ره) متوجه شدم که هنوز نیاز به درس خواندن و کسب علم دارم.

امام‌جمعه اصفهان افزود: تنها خلوص و ارتباط با خدا می‌تواند باعث این میزان از عظمت شود و این محبوبیت جز به دست خدا بر نمی‌آید.

وی در ادامه تصریح کرد: مطلع شدم مراسمی در میان بخشی از مردم اهل سنت کشورمان وجود دارد که به علت وفات پیامبر در ۶٣ سالگی، برای افراد ۶٣ ساله جشنی تدارک می‌بینند و امسال نیز برای شهید سلیمانی هم جشن گرفتند، این عظمت اتفاقی نیست.

طباطبائی‌نژاد با اشاره به حواشی رخ داده پیرامون مسائل انتخابات گفت: چه دلیلی دارد کسانی که به قانون اساسی قسم خورده‌اند، انتخابات کشور را به تمسخر بگیرند و ادعاهای واهی داشته باشند؟ این تمسخر و سخنان در شان شما نیست، با این اقدامات به خود ظلم نکنید.

امام‌ جمعه اصفهان در ادامه عنوان کرد: عده‌ای اگر احساس کنند ممکن است در انتخابات برنده نشوند سریع دست به این‌گونه اقدامات می‌زنند، مردم اعمال شما را می‌بینند و تشخیص می‌دهند که چه کسی برای انتخاب بهتر است.

وی در پایان خطبه‌ها اظهار داشت: امید است مردم هم در انتخاب خود دقت کنند و افراد لایق را به صحن مجلس بکشانند و برای انتخاب خود معیارهایی داشته باشند، نه اینکه صرفا به فامیل و آشنا رأی بدهند

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید