سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

حضرت آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان در بیان صفات مؤمن اظهار کرد: به قول امام رضا روزه گرفتن و افطار کردن توفیق الهی است؛ کسانی که روزه‌خواری می‌کنند از توفیق و سایه رحمت خدا بیرون رفته‌اند؛ البته اگر برای کسی واقعا ضرر دارد نباید روزه بگیرد و این را هم یک متخصص باید به او بگوید.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) بیان کرد: کسی از همه زندگی زیباتری دارد که معاش غیرخودش هم در کنار زندگی خودش زیباتر می‌شود و دیگران از پرتو او زندگی خوبی داشته باشند؛ به همین دلیل یکی از مهمترین کارها در ماه رمضان، انفاق و کمک کردن به محرومان است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد به شهادت ۲ طلبه جهادی در مشهد هم اشاره و تصریح کرد: قطعا این کار به دست دشمنان مسلمانان انجام شده است و باید مراقب اختلاف افکنی دشمنان بین ملت ایران و افغانستان باشیم.

امام جمعه اصفهان با اشاره به سالروز پنجم رمضان هم گفت: در ۵ رمضان ۵۷ جمعی از علما از جمله آیت‌الله خادمی، از خانه‌های خود بیرون آمدند و علیه رژیم شاه تظاهرات کردند که به آن‌ها تیراندازی شد و چند تن شهید شدند و بعد از این بود که اصفهان حکومت نظامی شد؛ ما این افتخار را داریم که اصفهان اولین شهری است که در آن حکومت نظامی شد.

وی به شهادت سید باقر صدر در زندان صدام در روز ۶ رمضان هم اشاره کرد و گفت: این فرد بزرگوار در ۲۶ سالگی به اجتهاد رسید و دو کتاب معروف وی را در دانشگاه الازهر مصر تدریس می‌کنند؛ شهید صدر به شاگردان خود می‌گفت در روح امام ذوب شوید که او ذوب در خداست.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به سالروز شهادت سیدالشهدای اهل قلم، مرتضی آوینی و همچنین تأسیس ستاد فرمان اجرایی امام؛ گفت: امام(ره) می‌فرماید تمام افراد در ایران باید سرپناه داشته باشند و اگر به فرد فقیری، زمین داده شود، نباید پول گرفت؛ در حال حاضر غیر از رسیدگی به فقرا، به روستاها هم خیلی رسیدگی شده است و امیدواریم به نحوی پیش رود که بی‌سرپناهی در کشور بدون خانه نباشند.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه مردم باید خود را در کار خیر سهیم بدانند افزود: اگر کسی روزه‌خواری می‌کند، باید با شیوه‌های مناسب امر به معروف و نهی از منکر به وی تذکر داده شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه نیز در بیان صفات مؤمن اظهار کرد: مؤمن وقتی به یاد خدا می‌افتد، از اینکه وظیفه خود را نسبت به خدا درست انجام نداده باشد، قلبش می‌لرزد؛ امیرالمومنین می‌فرماید مؤمن هیچ‌ موقع به عمل کثیر خود راضی نمی‌شود و هر چقدر هم کار خوب انجام دهد می‌گوید کم است.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: مؤمنان وقتی نشانه‌های خدا را می‌بینند، ایمانشان قوی‌تر می‌شود؛ وقتی در عالم فکر می‌کنیم می‌بینیم چقدر همه‌ چیز سر جای خودش است؛ مؤمن فکر می‌کند و می‌گوید این همه عالم و مخلوقات را باطل خلق نکرده‌ای، بلکه برای این است که انسان ساخته شود.

امام جمعه اصفهان صفت دیگر مؤمن را برپایی نماز و انفاق در راه خدا دانست و افزود: خدا می‌فرماید این‌ها مؤمنان حقیقی هستند؛ این افراد نزد خداوند درجات زیادی دارند، گناهان کوچک آن‌ها را خدا می‌بخشد و روزی آن‌ها نزد تضمین‌شده است.

وی به نماز اشاره و بیان کرد: نماز برای اسلام بسیار اهمیت دارد؛ حتی برای ادیان دیگر مثل مسیحیت هم نماز مهم است؛ آنقدر نماز اهمیت دارد که پیغمبر اسلام می‌فرماید برای هر چیزی یک چهره‌ای است و چهره دین شما نماز است؛ اگر نماز بخوانید یعنی مؤمن هستید اگر نمی‌خوانید یعنی مؤمن نیستید و پیامبر می‌گوید کسی که نماز را عمدا ترک کند، کافر است؛ یعنی از نظر مقامی مثل کافر است، نه اینکه نجس شده باشد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید