سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

امام جمعه محترم اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: حفظ حرمت ماه مبارک رمضان بر همگان واجب است، حتی اگر‌ فردی به دلیل مریضی یا هر عذر دیگری روزه نمی‌گیرد حق حرمت‌شکنی ماه رمضان را ندارد.

حضرت آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: همیشه همه موارد با تذکر و نصیحت درست نمی‌شود، بعضی نیاز دارند جلوی آن‌ها گرفته شود، ماه‌ رمضان ویژگی‌های خاص خود را دارد، به عنوان مثال تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم، زبور در هجدهم و قران کریم در شب قدر نازل شده که ‌نشان می‌دهد رمضان از قدیم‌الایام یک ماه‌ خاص بوده است.

وی گفت: باید از خداوند بخواهیم که در ماه رمضان زبان ما را به ذکر خدا و هدایت مردم، دست و ‌پای ما را در کمک به مردم و اموال ما را در راستای حمایت از محرومان ‌و بیچارگان قرار دهد.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: در روایت آمده است هرکس در این ماه مبارک بر اساس وسع خود هرچقدر می‌تواند افطاری دهد حتی اگر کم باشد، در بحث جهاد در قرآن هم این موضوع آمده است و تاکید شده که خداوند دمار از روزگار آن افرادی در‌ می‌آورد که‌ می‌توانند اما‌ کاری انجام نمی‌دهند.

امام‌جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: در حمله گذشته رژیم صهیونیستی به غزه در مدت ۳۶ ساعت این رژیم اعلام آتش‌بس کرد و همه می‌دانند این‌ها اگر راهی برای پیشرفت داشته باشند واسطه‌گری هیچ‌کس حتی مصر را هم گوش نمی‌کرد، البته درست است تعداد زیادی کشته نشدند چون همه در طولانی مدت پنهان شده بودند.

وی در ادامه گفت: باید به وعده خداوند گوش بدهیم، که ولاتهنوا و لاتحزنوا یعنی سست نشوید، غصه به خودتان راه ندهید، البته اگر مؤمن هستید، اگر تا شنیدید ناو جنگی امریکا وارد خلیج‌فارس شده ترسیدی مؤمن نیستی، مؤمن نه تنها نمی‌ترسد بلکه زیرک است، آن‌ها فقط جایی ناو را به کار می‌برند که بدانند جای پس زدن وجود ندارد، وگرنه ناو آمریکا با یک موشک ایران از بین می‌رود، اگر هم بخواهند دست به اقدامی بزنند اینجا دیگر دست مسؤولان نیست که امروز و فردا کنند، دست رهبری است که به هر آنچه بگوید عمل خواهد کرد.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: نباید با شنیدن یک حرف دروغ وحشت کنیم و با ماشین یک میلیاردی توی صف بنزین بایستیم، اگر بگویند در قوری هم گران می‌شود سریع می‌روند در قوری می‌خرند در حالی که در اسلام گفته شده در این شرایط اگر وسیله‌ای در خانه دارید بیاورید.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کارها مانند حج و کمک به دیگران و… امکان انجام ریا وجود دارد، توضیح داد: روزه جای ریا در آن نیست، اینکه کسی برای خدا روزه بگیرد و نیت ریا داشته باشد ممکن نیست، مگر دیوانه محض باشد، اینکه فردی در دل شب تصمیم می‌گیرد در ماه رمضان روزه بگیرد در حالی که کسی از آن خبر ندارد، یا در جایی تنها است اما چیزی نمی‌خورد همه دلالت بر نبود ریا دارد.

طباطبایی‌نژاد افزود: اینکه در عرصه ورزش چند روز پیش شاهد بودیم دو ورزشکار مسلمان وقت افطار در حالی که ورزش می‌کردند افطار کردند، صحنه زیبایی را آفرید.

امام‌جمعه اصفهان تأکید کرد: در روایت آمده است حاکم و شاهد یکی و خداوند است، تمرین این مسأله هم تنها در ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد که خداوند را در همه حال شاهد کار خود ببینیم.

وی عنوان کرد: بالاترین عبادت ترک گناه و بهترین عمل در ماه رمضان و حتی در هر ماهی دوری کردن از حرام است، این‌که حرام نخورید، حرام نگویید و حرام قدم بر ندارید.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به مناسبت اعلام ولایت امام رضا (ع) در رمضان ۲۰۱ هجری قمری، اظهار کرد: در روایات آمده است که امام رضا (ع) با پذیرش ولایتعهدی شیعه را حفظ کرد و چه بسا اگر قبول نکرده بودند مردم قیام می‌کردند.

امام‌جمعه اصفهان در خصوص لغو قانون استعماری کاپیتولاسیون در اردیبهشت سال ۵۷ تأکید کرد: طبق این قانون ذلیل‌کننده ایران که به دستور شاه و توسط مجلس آن زمان تصویب شد، اگر هر آمریکایی یک ایرانی از کوچک تا بزرگ را بکشد، قانون قضایی ایران حق محاکمه او را ندارد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید