سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان اظهار داشت: غبار نفسانیات مانع حق و‌هدایت می‌شود، در روایت آمده است که هیچ‌ بتی بدتر از هوای نفس پرستیده نشده است، وقتی هوای نفس حاکم شود طوفان می‌کند، حسادت، قتل غارت و.. می‌کند که محصول بی‌تقوایی است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه آخر سوره آل عمران افزود: در این آیه به پاسداری از مرزها و‌تقوای الهی و‌ صبر اشاره شده است، در اهمیت تقوا اینکه در حدود ۲۰۰ آیه از قرآن از تقوا صحبت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از تقوا هم در مدیریت و‌ سیاستمداری است، گفت: اولین سطری که امیرالمومنین در به مالک اشتر به عنوان حاکم و‌عامل حکومتی در مصر نوشته شده توصیه به تقوا و پرهیزکاری و‌ مقدم قراردادن اطاعت خداوند است.

رهبر خاطرنشان کرد: این مطالب حضرت علی (ع) به مصلحت خود مسؤولان است، شما باید به علما و‌ فضلا التماس کنید که درس حکومتی امیرالمومنین را بگذارند، اما برخی از این موضوع طفره می‌روند‌.

وی تصریح کرد: سعادتمند نمی‌شود احدی مگر این که به واجبات، فرائض و فرامین و مستحبات عمل کند، آن قانونگذاری که انسان و عالم را آفریده این درسنامه را هم برای او فرستاده است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: قرآن وقتی می‌گوید «ان تنصرالله ینصرکم» به منظور یاری کردن دردمندان و‌محرومان و… است وگرنه خداوند متعال که یاری نیاز ندارد و‌هر کس که اینکار را انجام دهد و هوای نفس خود را بشکند خداوند هم او‌ را یاری کند.

وی با بیان اینکه در نامه حضرت علی (ع) به عثمان بن حنیف چهار مطلب تذکر داده شده است، گفت: نظارت بر جامعه و کارگزاران حضرت به حدی بود که عثمان در بصره به مهمانی می‌رود که سفره‌های رنگین در آن بود، خبر آن به حضرت علی (ع) می‌رسد و به او متذکر می‌شود، باید نظارت باشد تا تخلف نباشد چند نرخی نباشد خلافکاری نباشد بازی با ارزش‌ها و فرهنگ اسلام نباشد، بدون نظارت این امر امکانپذیر نیست.

رهبر ادامه داد: حضرت علی(ع) به عقمان بن حنیف نوشت که شما زندگی منِ علی را دیدید، برای هر مأموم هم یک امام هست و باید به او‌ اقتدا کرد، زندگی امام شما طوری است که شما نمی‌توانید مثل او باشید اما علی (ع) را با ورع و پرهیزگاری، اجتهاد و پرتلاش بودن، عفت و پاکدامنی و سداد به معنای محکم، با اقتدار و‌ انقلابی بودن یاری کنید.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به مناسبت‌های در پیش رو گفت: روز شوراها یکی از دستاوردهای انقلاب را  در پیش داریم، شورا‌ها باید نقش عادلانه و منصفانه داشته باشند و‌ با اصول کلی امیرالمؤمنین پیش بروند و رفیق و‌ رفیق‌بازی را کنار بگذارند.

وی درباره با روز ملی خلیج‌فارس گفت: عده‌ای از نخاله‌ها و‌ کثافت‌های صهیونیسم و‌ مرتجعین منطقه می‌خواهند خلیج عربی درست کنند اما  خلیج‌فارس با قدمت تاریخی ۲۵۰۰ ساله همیشه خلیج‌فارس است‌.

رهبر با اشاره به هفته کارگر یادآور شد: پیامبر همیشه دست کارگر را به گرمی می‌فشرد و به کار و کارگر احترام می‌گذاشت و می‌گفتند کسی که در حق کارگری ظلم کند لعنت خدا بر او باد و تا عرق کارگر خشک نشده باید مزد او را پرداخت کرد.

امام جمعه موقت اصفهان مطرح کرد: کارگر زحمتکشی بی‌ادعا و بی‌سروصدا است، اسلام به احترام به کار وکارگر و دادن حق کارگری سفارش کرده است، ما هم به ادای حق کارگر، مستضعفین و سایر نیازمندان در اوضاع اقتصادی کنونی سفارش می‌کنیم‌.

وی درباره روز شهادت شهید مطهری گفت: باید آثار این بزرگوار را ارج‌ بنهیم‌ و‌ اهل مطالعه، دانشجو‌یان و اساتید را به غفلت نکردن از آثار ایشان سفارش می‌کنیم‌.

رهبر با اشاره به موضع‌گیری‌های امریکا ابراز کرد: رئیس‌جمهور احمق و ابله امریکا تا به حال هرکار کرده هم به ضرر خود و متحدینش و‌ هم به نفع ما بوده است، برجام بدفرجام پاره شد تا ما به هوش بیایم که دلمان به این طرف و آن طرف نباشد، امریکا ام‌الفساد روی زمین است و سال‌هاست که به این مملکت ظلم کرده و در برابر ملت ما شکست خورده، ترامپ در سفر اخیر خود به طور قاچاقی به عراق برای سرکشی به سربازان خود هم دست از پا کوتاه‌تر برگشت‌.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور مورد استیضاح امریکا در حالی سپاه را در لیست تروریسم قرار داد که هرجای دنیا حرف تروریسم می‌شود خود امریکا و عواملش پشت آن ایستاده‌ است‌، و البته که همه اعضای جامعه ما با شعار من هم یک سپاهی هستم علیه آمریکا متحد شدند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تهدید تحریم نفت ایران توسط امریکا تاکید کرد: همه دنیا امریکا نیست که بتواند نفت ایران را به صفر برساند، کشورهای قدرتمند دیگر مثل هند و چین و‌‌‌.. هستند که به این یاوه‌سرایی‌ها گوش نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بعضی کشورهای منطقه مثل آل سعود یهودی و‌ بعضی اماراتی‌ها اعلام کرده‌اند اگر‌ نفت ایران به صفر رسید و قیمت نفت صد دلار شد ما جبران می‌کنیم، پس چرا باید ما کالاهای اماراتی وارد کنیم؟ ما هم باید کالاهایی که از طرف امارات و این کشورها وارد می‌شود را تحریم کنیم.

رهبر افزود: آمار گمرک نشان می‌دهد سال گذشته ۱۴۲ میلیون دلار واردات لوکس از امریکا به کشور ما انجام شده است، در حالی که امریکا جلوی صادرات دارو به ایران را می‌گیرد و تحریم می‌کند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: ملت و‌ کشور ما بزرگ است و پشتوانه ملت ما الهی است، بنابراین ما باید روی‌ پای خود بایستیم، گول حرف‌ غربی‌ها را نخوریم که چون رییس جمهور‌ امریکا این حرف را زد و فلان غلط را کرد، با سؤاستفاده از تحریم اقلام داخلی گران شود باید روی نرخ‌ها نظارت باشد.

وی تأکید کرد: چرا روی گرانی‌ها نظارت نداریم، چه شد که  به جایی می‌رسیم که پیاز به فلان مبلغ می‌رسد، چرا باید گوشت وارد کنیم، این یک چالش مدیریتی است صد سال پیش علما برای تحریم دشمن گفته بودند اگر‌ کفن میت خارجی باشد بر آن نماز نمی‌خوانیم؛ این ما هستیم که باید دشمن را تحریم کنیم.

رهبر خاطرنشان کرد: امسال رحمت الهی بر ما جاری شد که تبعاتی هم به دنبال داشت؛ اما خسارت‌های زیاد آن به سوءمدیریت‌ها برمی‌گردد، باید با عبرت از گذشته و‌ هوشیاری مناطق سیل‌زده را درست بسازیم.

وی ادامه داد: سد اصفهان ۴۰ درصد آب دارد و این آب باید بین استان‌های مربوطه مدیریت شود، در جواب دعواهای فلان استان درباره آب باید بگوییم که ما همه‌باهم برادریم، باید عدالت را با هم اجرا کنیم، کجا بود نماینده‌ای که در توییتر آن حرف را می‌زند ببیند در زمان پیغمبر‌ وقتی تشنه بودند می‌گفتند آب را بدهید به آن برادرم که تشنه تر از من است، تعصبات کور و احمقانه برخی افراد از نادانی‌ است، استان‌هایی که در حوزه آب‌های مشترک هستند، تحت نظارت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو با هم کار کنند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: شرق اصفهان هم که سال‌ها در تب و تاب بی آبی می‌سوخت الان وضع بهتری دارد، اما همچنان باید مدیریت کرد که آب پرت و بی‌جا مصرف نشود، حتی در خانه‌ها آب کمتری مصرف شود و حواسمان به هدر رفت با رعایت الگوی‌ صحیح مصرف آب باشد.

وی توصیه کرد: باید به سیل زدگان کمک‌کنیم، در زمان وقوع سیل در کنار کمک‌های ارتش، سپاه، و دولت، دانشگاه و قشر طلبه وارد صحنه شدند و این حضور مردمی انسانی قابل ستایش است، در ساخت مناطق چون بودجه عمرانی اندوخته دولتی نداریم مانند سایر مشکلات مردم همیاری کنند که کردند تا مشکلات این قشر آسیب‌دیده در سیل حل شود.

رهبر با اشاره به شهادت ۳۷ تن مردم مظلوم توسط آل سعود مطرح کرد: عربستان این کارها را می‌کند و صدایی هم از هیچ کجا شنیده نمی‌شود، در سریلانکا هم که یقیناً داعش در آن نقش دارد، توطئه امریکا و‌ آل سعود برای سیاه‌نمایی اسلام‌ است که به کلیسا حمله کنند و گردن مسلمانان بیندازند، البته اگر مسلمان باشند هم یقیناً داعشی‌اند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به مسائل فرهنگی استان اصفهان گفت: مسؤولان هرکجا که هستند باید به فکر خدمت به مردم و توجه‌ به‌ مسائل و‌مشکلات داشته باشند، اخیراً از طرف جمعی از علما و مسؤولان تذکراتی داده شده چرا در شهر باید دوچرخه سواری دختران را ترویج کنند؟ در تهران هم مانند این صحنه‌های اصفهان دیده نمی‌شود، دیواری از دیوار اصفهان کوتاه‌تر پیدا نکردند، ناظران ستاد احیا، ارشادی، انتظامی و… باید ورود پیدا کنند، موسیقی زننده در خیابان‌ها و توجه و نظارت بیشتری بر مراکز فرهنگی نیاز است تا در صحنه‌های اجتماعی مراعات شود، ما می‌خواهیم اصفهان را به دنیا به عنوان الگوی‌ برجسته از مدینه فاضله اسلامی نشان دهیم.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید