سال مهار تورم، رشد تولید
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

امام جمعه محترم اصفهان ظهر امروز در نماز جمعه اظهار کرد: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت معمولی نبود چراکه انسان اگر احتمال بدهد در جنگ شکست می‌خورد آن جنگ را انجام نمی‌دهد و سؤال می‌شود که چرا امام حسین(ع) با علم به شکست ظاهری اما جنگید؟

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد با بیان این که امام حسین(ع) هم به آینده علم داشت و هم مردم کوفه و رفتارهای آن‌ها را می‌شناخت، از طرفی هم حضرت سیدالشهدا(ع) سیاسی بود چرا که از کودکی در کانون سیاست بزرگ شده بود و به تمام جنبه‌های سیاست آشنا بود، بیان کرد: اطرافیان امام حسین(ع) به ایشان توصیه می‌کردند که با یزید وارد جنگ نشوید و به کوفیان اعتماد نکنید، امام حسین(ع) هم شهادت خود و یارانش را تأیید و تأکید می‌کردند و هیچ‌گاه نگفتند که چنین نمی‌شود.

امام جمعه اصفهان با بیان این که حضرت سیدالشهدا(ع) آرزوی چنین مرگی را داشتند، عنوان کرد: حضرت در راه کوفه از احوال مردم کوفه سؤال می‌کردند، یاران می‌گفتند قلب‌های کوفیان با شماست و شمشیرهایشان علیه شماست، حضرت می‌فرمودند مردم بنده دنیا  و وابسته به مال دنیا هستند.

وی با بیان این که حضرت سیدالشهدا(ع) به شهادت خود و یارانشان و اسارت خانواده خود علم و آگاهی داشتند، تصریح کرد: درست است که گریه کردن برای سیدالشهدا(ع) ثواب دارد و این اشک در روز قیامت دستگیر انسان است اما علت قیام سیدالشهدا(ع) چیز دیگری است، در روز عاشورا موقع نماز ظهر شد حضرت اقامه نماز کردند، امام حسین(ع) و قیام او دستورالعملی برای همه است، حضرت سیدالشهدا(ع) با قیام خود ظلم دستگاه طاغوتی را نشان داد.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که مردم با اقتدا به حضرت سیدالشهدا(ع) باید اگر انحرافی در جامعه دیدند ولو تا شهادت، باید پای کار بیایند و این انحراف را اصلاح کنند، مطرح کرد: اگر قوم و گروهی خواستند اسلام را منحرف کنند باید برای جلوگیری از انحراف به میدان آمد، حفظ جان واجب است اما نه جایی که حرف از حفظ اسلام باشد، از همین رو امام خمینی(ره) فرمودند حفظ انقلاب اسلامی از اوجب واجبات است.

وی با بیان این که اگر مال دنیا در نزد ما محبوب‌تر از خدا و رسولش باشد طبق آیه قرآن کریم باید منتظر عذاب الهی باشیم، خاطرنشان کرد: اگر بین حفظ دین و مال، حفظ دین و حفظ فرزند بین دوراهی قرار بگیریم باید همه‌چیز خود را فدای حفظ دین خود کنیم، تعجب نیست کسی که با علم به شهادت خود اما به استقبال آن برود در حالی که بداند با خونش جلوی یک انحراف عظیم در دین گرفته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این که در دوران دفاع مقدس نیز جوانان با علم به این که به شهادت می‌رسند اما برای دفاع از دین خود به جبهه‌ها رفتند، یادآوری کرد: هنگام اعزام جوانان به جبهه‌ها، پدر و مادران پای اتوبوس گریه می‌کردند اما خود آن‌ها را روانه جبهه می‌کردند و جلوی فرزندان خود را نمی‌گرفتند چرا که در این جا بین دین و فرزند خود، دفاع از دین خود را انتخاب می‌کردند.

وی در پایان خطبه اول تأکید کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند خداوندا این قیام من برای این نبود که مال و ثروت یا مقام و منصبی به دست آورم بلکه برای احیای دین تو قیام کردم، پیامبر(ص) در زمان کودکی سیدالشهدا(ع) فرمودند این حسین نور هدایت و کشتی نجات است، به همین دلیل است که هرسال عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) رونق بیشتری می‌گیرد و دل‌های بیشتری جذب امام حسین(ع) می‌شود.

طباطبایی‌نژاد در خطبه دوم با بیان این که مردم در روز عاشورا کسب و کار خود را تعطیل کردند و همه مردم در حال عزاداری بودند، اظهار کرد: روایتی داریم که هرکسی کسب و کار خود را که در روز عاشورا تعطیل کند خداوند جزای آن را در دنیا و آخرت می‌دهد، خوردن تربت حتی تربت پیامبر(ص) حرام است اما خوردن تربت حضرت سیدالشهدا(ع) نه‌تنها حرام نیست که شفا هم می‌دهد.

وی با بیان این که سجده بر تربت امام حسین(ع) هفت حجاب بین انسان و خدا را از بین می‌برد، بیان کرد: امام سجاد(ع) در اختفا و سختی بسیاری زندگی می‌کردند و از همین رو ایشان با دعا، مردم را راهنمایی و هدایت می‌کردند.

امام جمعه اصفهان با بیان این که امام حسین(ع) نیز سختی‌ها امام سجاد(ع) را پیش‌بینی کرده بودند و از همین رو به خواهرشان فرمودند که احکام و مسائل را از پسرم علی بگیر و برای مردم بگو، عنوان کرد: کوفه جایی است که مردم آن در زمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) افتخار می‌کردند به خدمت ایشان برسند اما پس از شهادت برادرشان، به حالت اسیری وارد آن شدند.

وی ادامه داد: درست است که مردم کوفه خطا کردند و راه را بر حسین بن علی(ع) بستند اما طبق گفته حضرت زینب(س) هیچ کجا شام نمی‌شود چرا که شام از همان ابتدا محل دشمنی با امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانشان بود، فردا سالروز ورود کاروان اسرا به کوفه و سالروز دفن حضرت سیدالشهدا است و امام سجاد(ع) اجساد مطهر شهدای کربلا را که ۲ روز روی زمین مانده بود با کمک بخشی از طایفه بنی‌اسد دفن کردند.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که حضرت زینب(س) در مجلس یزید فرمودند که ما از خدا جز خوب و زیبایی چیزی ندیدم، به آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد امام جمعه اصفهان تصریح کرد: رشادت رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس باعث شد که امروز دشمن مجدداً جرأت حمله نظامی نداشته باشد، در حالی که در آن زمان امکانات امروز هم نداشتیم، نیروهای مسلح پس از جنگ بیکار نبودند و برای خود ساز و برگ جنگی فراهم کردند.

وی در پایان با اشاره به نقل قولی از رهبر معظم انقلاب، یادآوری کرد: دشمن هیچ جنگ نظامی علیه ما نخواهد داشت چراکه یک بار جنگ با رزمندگان اسلام آن هم با دست خالی را تجربه کرده است؛ باید هفته دفاع مقدس و رشادت رزمندگان اسلام را گرامیداشت.

 

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید