سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه شهید بهشتی واقعاً یک معجزه بود و به خاطر شخصیتشان شدیداً علیه‌شان کار می‌شد، گفت: تخریب هدفمند شخصیت آیت‌الله بهشتی در دستور کار معاندین داخلی است.

ازجمله افراد مؤثر و تأثیرگذار در تحقق انقلاب اسلامی و تثبیت این نهال نوپا برای در امان ماندن از خصومت‌های مدعیان داخلی کیسه دوخته و طلبکار از انقلاب و دشمنانی که دستشان از این مرزوبوم قطع‌شده بود کسی نبود جزء آیت‌الله شهید سید محمدحسینی بهشتی که در این راه همه نوع تهمت و سختی را به جان خرید تا خداوند شهد شیرین شهادت را به دست شقی‌ترین افراد زمانه به او چشاند.

در آستانه سالروز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاوران صدیق انقلاب گفت‌وگویی را با آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان در خصوص مصیبت عظمای حادثه ۷ تیر ۶۰ ترتیب دادیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

 

شهید بهشتی یک ملت بود

 

  • نظر شما در خصوص حادثه عظیم هفتم تیرماه ۱۳۶۰ چیست؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: در ابتدا شهادت شهید دکتر بهشتی و شهدای هفت تیر را تسلیت و هفته قوه قضاییه را تبریک عرض می‌نمایم.

در خصوص شهید بهشتی (ره) بهترین تعبیر را امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نسبت به ایشان دارند که فرمودند: «شهید بهشتی یک ملت بود» و این تعبیر جایگاه بسیار والایی دارد چراکه خداوند آن را در مورد حضرت ابراهیم (س) به‌کاربرده‌اند «ان ابراهیم کان امه» یعنی امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه همین تعبیر را که در مورد حضرت ابراهیم شده است را در مورد شهید بهشتی بیان فرموده‌اند.

همان‌طور که در مورد شهید بهشتی شنیده‌اید و آگاه هستید ایشان از نظر دروس حوزوی مجتهد مسلّم و از نظر درس روز هم دارای دکترا بودند؛ شهید دکتر بهشتی هم در کسوت استاد دانشگاه و حوزه بودند و هم از طرف امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در کشورهای مختلف برای تبلیغ دین رفته بودند.

 

  • نگاه دستگاه طاغوت به فعالیت‌های شهید بهشتی پیش از پیروزی انقلاب چگونه بود؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: دستگاه طاغوت قبل از انقلاب شدیداً با ایشان مخالف و دشمن بود چراکه می‌دید این شخصیت والا هرکجا که به ایراد سخن می‌پردازد جمع زیادی را به اسلام جذب می‌کند. این شهید بزرگوار فعالیت‌های گسترده‌ای در پیش از انقلاب در رابطه با اهداف امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه داشت.

 

نقش بی‌بدیل شهید بهشتی در انقلاب اسلامی

  • اثرگذاری شهید بهشتی پس از انقلاب به چه شکلی بوده است؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: ایشان یکی از ارکان انقلاب بودند؛ در ابتدای انقلاب در جایگاه رئیس دستگاه قضا که در آن دوران به‌صورت شورایی بود قرار داشتند، یعنی در همان زمانی که دستگاه قضایی ما خلاف آن دستگاهی که زمان طاغوت بود، هم ازنظر تشکیلات و افرادی که باید جذب می‌کردند باید تبدیل به دستگاهی اسلامی می‌شد که این کار بسیار دشواری بود ولی مرحوم شهید بهشتی (ره) در یک فرصت کوتاه که عمر شریفشان کفاف داد فعالیت‌های بسیار مهم در این دستگاه انجام دادند و تقریباً روی ریل آوردند.

در همان زمان در خبرگان که رئیس آن از نظر سنی شخص دیگری و بر عهده آقای منتظری بود خود ایشان ریاست را به آقای دکتر بهشتی محول کرد، همچنین ریاست خبرگان قانون اساسی هم بر عهده مرحوم شهید بهشتی گذاشته شد؛ در این رابطه که گاهی در تلویزیون صحنه‌هایی از آن را نشان می‌دهند شاهد هستید که ایشان همچون شیر می‌غُرّند و در برابر خیلی از کسانی که با ولایت‌فقیه مخالف بودند امثال ایشان ایستادگی کردند و ولایت‌فقیه و مابقی مسائل قانون اساسی که آن‌ها هم خودشان مسائل بسیار مهمی هستند تصویب شد.

ایشان در رأس این امور بودند که امام (ره) بعدها فرمودند من قانون اساسی را مطالعه کردم و چیزی خلاف اسلام در آن ندیدم. خیلی‌ها بودند که می‌خواستند قوانینی بیاید که خلاف باشد که به خاطر وجود امثال ایشان و بقیه علما همچون مرحوم مطهری (ره)، مشکینی (ره) و … که افرادی متدین و دانشمند در رشته‌های مختلف بودند بالاخره قانون اساسی تصویب شد، قانون اساسی‌ که یک رکن از انقلاب بود.

به این سادگی‌ها نیست که جایی انقلابی با این عظمت را انجام دهند سپس با سرعت قانون اساسی را تدوین، مجلس تشکیل دهند و دستگاه قضایی را تصویب کنند، ولی این امور با بودن بزرگانی همچون مرحوم شهید بهشتی (ره)، مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی که جزء ارکان بودند انجام گرفت.

 

  • تلاش دشمن برای ضربه زدن به چنین شخصیت‌هایی چگونه ظهور و بروز داشت؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: تمامی این کارها در آن موقع که دشمن شدیداً می‌خواست این انقلاب پا نگیرد انجام گرفت؛ این‌گونه نیست که دشمنی دشمنان فقط حالا شکل‌گرفته باشد؛ آن‌ها ده‌ها ترفند برای کودتا علیه این نظام طراحی کردند ولی همه‌اش به خواست خدا افشا شد و نتوانستند هیچ کاری را انجام بدهند؛ به‌طور مثال تسخیر لانه جاسوسی یک ضربه مهلک به امریکا که کسی به او نمی‌توانست بگوید بالای چشم تو ابرو است، حال اینکه سفارتشان که لانه جاسوسی بود گرفته شد و افرادشان در همان‌جا حبس شدند؛ تلاش گسترده‌ای کردند چندین ماه با هلی‌کوپترها و افرادشان تمرین کردند که همان هم به لطف خدا هلی‌کوپترهایشان در طبس به خاک نشست که واقعاً یک معجزه الهی بود.

 

بهشتی واقعاً مظلوم بود؛ تخریب شخصیت آیت‌الله بهشتی در دستور کار منافقین و رسانه‌ها

– چرا در آن برهه از زمان بیش از سایرین تلاش بر این بود تا شخصیت شهید بهشتی را تخریب کنند؟ راز مظلومیت شهید بهشتی چه بود؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: خود شهید بهشتی واقعاً یک معجزه بود و به خاطر شخصیتشان هم شدیداً علیه‌شان کار می‌شد؛ هم منافقین علیه ایشان کار می‌کردند و هم رسانه‌هایی که البته به‌اندازه امروزی نبود درعین‌حال علیه شهید بهشتی فعال بودند بالاخره هرکسی با هر سبکی و نوشته‌ای علیه ایشان صحبت می‌کرد و می‌خواستند ایشان را ازنظرها بیندازند؛ به‌طور مثال یکی از چیزهایی که به ایشان نسبت می‌دادند در آن موقعی که برنج کوپنی بود و فراوانی نداشت این بود که می گفتند تریلی حامل برنج به داخل زیرزمین خانه آیت‌الله بهشتی رفته و همه را آنجا خالی کرده! شاید به بعضی از همین راننده‌ها هم پول داده بودند که ما خودمان رفتیم؛ بالاخره جوان داخل دانشگاه و مردم وسعت فکر و بصیرت الآن را نداشتند و تحت تأثیر چنین حرف‌هایی قرار می‌گرفتند؛ به یاد دارم خودم می‌رفتم و با دانش‌آموزان در دبیرستان صحبت می‌کردم، راه افتاده بودیم تا اتهامات ناحقی که به ایشان می‌زدند را برطرف کنیم مثلاً می‌گفتیم در تهران زیرزمینی که در آن تریلی بتواند دور بزند نیست بعدش هم شهید بهشتی می‌خواهد چه‌کار کند؛ تهمت‌های متنوعی به ایشان می‌زدند.

مردم باید روشن و آگاه شوند، خیلی از این صحبت‌ها که علیه آقایان می‌شد بعداً معلوم گردید همه‌اش دروغ بوده؛ حالا هم‌ چنین نسبت‌هایی را می‌زنند مثلاً آقازاده‌ها چه‌کار کردند یا نکردند این‌ها فراوان هست و الآن هم می‌زنند منتها آن موقع دشمن روی مرحوم شهید بهشتی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه زوم کرده بود و این به دلیل شناختی بود که از بزرگان ما داشتند و به دنبال ضربه زدن به آن‌ها بودند؛ شهید بهشتی را با یک عده‌ای از عزیزانمان به شهادت رساندند یا مرحوم شهید مطهری را با راه‌اندازی گروهی به اسم فرقان به شهادت رساندند، مرحوم مفتح را همچنین؛ سوءقصد به خود مقام معظم رهبری کردند؛ آن‌ها تمام تلاش خود را داشتند تا کسانی که تأثیرگذار در انقلاب بودند را از بین ببرند و برخی را هم به شهادت رساندند.

در رأس همه مؤثرین در انقلاب شخصی که واقعاً خیلی تأثیرگذار بود شخص شهید بهشتی بود که او را به شهادت رساندند؛ بهترین تعبیر در مورد شهید بهشتی همان تعابیری است که امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در مورد ایشان فرمودند یکی اینکه «بهشتی خود یک ملت بود» و دیگری اینکه فرمودند «شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم به شهادت رسید». ایشان واقعاً مظلوم بود چراکه نسبت‌های گوناگونی به ایشان می‌زدند مثلاً ایشان انگلیسی است یا وابسته به انگلیسی‌هاست و بقیه اتهاماتی که می‌زدند.

 

جبهه‌گیری انقلابی دروغین در برابر انقلابیون واقعی

  • اگر امکان دارد بیشتر در مورد محور دشمنی‌هایی که با شهید بهشتی می‌شد و پشت پرده حادثه ۷ تیر ۶۰ صحبت کنید؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: به‌خصوص در مقابل مرحوم شهید بهشتی (ره) و مقام معظم رهبری، بنی‌صدر قرارگرفته بود، بنی‌صدری که رزومه‌اش انقلاب بود، علیه این بزرگواران صحبت می‌کرد که البته بعداً اینکه دستشان با منافقین در هم بوده است رو شد؛ بالاخره بعد از اینکه بنی‌صدر کناره زده شد فاجعه هفتم تیر به وجود آمد یعنی در همان سال ۶۰ بعدازاینکه مجلس رأی به عدم‌کفایت بنی‌صدر داد و امام هم وی را از مقامی که در جنگ به او داده بود کنار گذاشت مسئله ۷ تیر به وجود آمد.

بعداً معلوم شد از قبل این‌ها مقدمات را چیده بودند یعنی کسی که در حزب این کار را انجام داد و فرار کرد شخصی بود که خیلی با شهید بهشتی مأنوس بود و به همه خیلی ابراز ارادت می‌کرد، چنین کسی را به وجود آورده بودند تا در وقت خاص کارشان را انجام دهد، این شخص به بسیاری از همان‌ها در شب ۷ تیر تلفن زده بود که شما حتماً باید بیایید و بنا هست یک بحث مفصلی در مورد ریاست جمهوری انجام بگیرد، چون آن موقع بنی‌صدر عزل شده بود؛ بعضی‌ها را چندین مرتبه تلفن زده بود که حتماً حضور پیدا کنید، بالاخره این شهدای گران‌قدر ۷ تیر جزء کسانی بودند که واقعاً ارزش داشتند در میان آن‌ها حدود ۱۰ تا ۲۰ نماینده مجلس و عده‌ای هم از دستگاه قضایی وجود داشت؛ همه آن‌هایی که بنده می‌شناختم افرادی بودند که می‌توانستند خدمتگزارانی برای جمهوری اسلامی باشند؛ در رأس همه آن‌ها شهید بهشتی (ره) بود؛ ۷ تیر ۶۰ فاجعه‌ای بزرگ به وجود آمد.

 

مدیریت بی‌نظیر امام (ره) پس از حادثه عظیم ۷ تیر ۶۰

  • امام (ره) آن شرایط را چگونه مدیریت کردند؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: اگر امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در رأس نبودند معلوم نبود چه می‌شد، امام بزرگوار با آن معنویتی که داشتند با آن سخنرانی مفصلی که کردند و فرمودند مردم از شهادت باکی ندارند، مردم کمر همت را برای شهادت بسته‌اند، آرامش را برای مردم به وجود آوردند.

 

  • شما در موقع رخداد آن فاجعه عظیم مشغول چه‌کاری بودید؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: بنده آن موقع برای آموزش ضمن خدمت دادن به معلمان برای یک ماه به همراه چندین نفر دیگر از قم به دانشگاه شهید مهاجر اصفهان آمده بودیم تقریباً هم کار ما تمام‌شده بود که یک‌دفعه صبح دیدیم داخل دانشگاه دارند قرآن می‌خوانند، تعجب کردیم که یک‌دفعه چه شده؟

اخوی ما هم جزء همان شهدای هفتم تیر بود که این ضایعه خودش یک سُلمه بزرگ برای ما بود اما همه مردم مانده بودند چه‌کار می‌شود کرد؛ ارکان و بزرگان انقلاب همه‌شان یکجا به شهادت رسیدند که سخنرانی حضرت امام پس‌ازاین حادثه آرامشی را به وجود آورد ولی واقعاً همه انقلابی‌ها و مردم شوکه شده بودند، اشک می‌ریختند و گریه می‌کردند و سپس آن تشییع عظیمی که در مورد پیکر شهید بهشتی انجام گرفت. خیلی از اتهام‌هایی که به شهید بهشتی بعداً معلوم شد که اشتباه بوده است.

حالا هم پیامم به مردم این هست که بدانند این نسبت‌هایی را که دشمن می‌زند را پیگیری نکنند اصلاً کار دشمن همین هست، مخصوصاً این رسانه‌ها که وجود دارد هر دروغ و نسبتی را به هرکسی می‌زنند؛ ما باید واقعاً در این مسائل پخته شویم؛ مواقعی گفته‌ام که اگر ما پختگی پیدا نکنیم امام زمان (ع) هم به این زودی‌ها نمی‌آیند، اینکه خدای‌ناکرده هر اتهامی به هرکسی زده شود و مردم آن را دنبال کنند بدون اینکه اصلاً در مورد آن تحقیقی انجام دهند آن‌وقت آن لیاقت را پیدا نمی‌کنیم که شخصیتی مثل امام زمان (عج) بیاید و در رأس ما قرار بگیرد.

ان‌شاءالله باید همین انقلاب ما مقدمه‌ای باشد تا مردم ما رشد کنند و حرف‌ها و کارهای دشمن را تحمل کنند.

بدانیم دشمنان همواره با اسلام مخالف بوده و هستند در طول تاریخ هم با انبیا مخالف بوده‌اند، آن‌هایی که حواریون انبیا بودند ایستادند، سختی کشیدند و تحمل هم کردند؛ ما هم اگر تحمل‌کنیم بدون شک بر دشمن پیروز خواهیم شد همان‌طوری که تا اکنون بودیم.

این مقاومت مردم خیلی ارزشمند است این تحریم‌هایی که علیه ما هست اگر علیه هرکدام از این کشورها و دولت‌های اطراف ما بود یک ماه هم نمی‌توانستند آن را تحمل کنند؛ ما ۴۰ سال توانسته‌ایم تحمل‌کنیم که این از خوبی مردم ما است، اما نباید خودمان را ببازیم، باید مقاومت و ایستادگی‌مان را در مقابل همه جنگ‌های دشمن از نوع جنگ اقتصادی، روانی و فرهنگی حفظ کنیم همان‌طوری که در مقابل جنگ فیزیکی‌شان ایستادیم و دماغ آن‌ها را به خاک مالیدیم و جوان‌هایمان نگذاشتند یک وجب از کشور ما گرفته بشود، حالا هم باید همان مقاومت را ان‌شاءالله داشته باشیم.

ان‌شاءالله به برکت خون شهدا، شهدای هفتم تیر و به‌ ویژه شهید بهشتی رشدی پیدا کنیم که دشمن در همین زمینه‌ها از ملت، حکومت و کشور ما مأیوس شود.

 

حس‌وحال مردم اصفهان پس از شهادت شهید بهشتی و یارانش

  • احوالات مردم اصفهان در آن ایام به چه صورت بود؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: همه گریه می‌کردند؛ فاجعه‌ای بود که نمی‌توان با زبان آن را بیان کرد اصلاً همه در خیابان و کوچه سرگردان و در حال اشک ریختن بودند.

هنوز هم ضایعه از دست رفتن آن‌ها کسانی که واقعاً ارزشمند بودند؛ آن‌ها ارکان امام و پشتوانه‌های انقلاب بودند، جای گریه دارد.

برادر بنده روحانی بزرگوار و رشیدی بودند، اصلاً اخوی ما از مجلس مرخصی گرفته بود ولی زنگ‌زده بودند که باید حتماً در این جلسه شرکت کنید و گفته بودند می‌خواهند برای رئیس‌جمهور تصمیم بگیرند، بنابراین ایشان بازگشتند و در آن جلسه شرکت کردند؛ بعداً معلوم شد همان‌که می‌خواست همه بیایند گلچین کرده بود، واقعاً انسان پلیدی آن‌ها را به شهادت رساند.

 

  • شهید بهشتی معتقد بودند آنچه در اسلام اصالت دارد روحانیت نیست بلکه «عالم عامل متعهد مسئول» است، به نظر شما این دیدگاه تا چه میزان در بین جامعه روحانیت موردتوجه قرار دارد؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: بدون شک این حرف، حرف همه روحانیون هست یعنی اینکه کسی صرف اینکه لباس روحانی پوشیده خیلی ارزشمند باشد، ارزش روی تقوا است منتها اگر تقوا با علم همراه باشد می‌تواند مردم را راهنمایی کند و این ارزش دارد؛ عالمی که تقوا نداشته باشد مثل غیر عالم و بلکه بدتر از آن است. وقتی قرآن می‌فرماید، فضیلت به تقوا است، این برای همه است چه برای روحانی و چه غیرروحانی، فضیلت به تقوا است و صرف علم دینی دانستن نیست. همه همین حرف شهید بهشتی (ره) را می‌زنند این‌گونه نیست کسی یک روحانی واقعی باشد و غیرازاین حرف را بزند.

 

اگر شهید بهشتی زنده بود وضعمان بهتر بود

  • با توجه به شناختی که شما از شهید بهشتی دارید به نظرتان اگر ایشان الآن در قید حیات بودند در شرایط سیاسی فعلی جامعه چگونه رفتاری داشتند؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: اگر بودند وضعمان بهتر بود.

امروز برابراست با: