سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: در آیات و روایات به عدم تبعیت از هوای نفس تأکید شده و امیرالمؤمنین(ع) نیز می‌فرمایند«از پیروی از هوای نفس و آرزوهای طول و دراز در مورد شما می‌ترسم چرا که تبعیت از هوای نفس انسان را از حق باز می‌دارد».

وی افزود: خداوند نیز در قرآن به حضرت داود(ع) می‌فرماید«از هوای نفس تبعیت نکن به این دلیل که این کار تو را از راه خدا باز می‌دارد»، بنابراین هر کس از راه خدا منحرف شود عذاب الهی در انتظار او است؛ تبعیت از هوای نفس جلوی دید عقل را می‌گیرد.

امام‌ جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: در بین موجودات خدا برخی موجودات حیات دارند که چهار دسته‌اند، یکی فرشتگان خدا، دوم حیوانات، سوم انسان و چهارم جنیان که این چهار دسته حیاتی بیشتر از حیات نباتی دارند.

وی ادامه داد: در بین انسان، حیوان و فرشته بعضی در وجودشان میل دارند برخی نیز میل ندارند مثلاً فرشتگان به چیزی میل ندارند، اما انسان و حیوان هر دو در وجودشان به چیزهایی میل پیدا می‌کنند و از برخی چیزها بی‌میل هستند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به هوای نفسانی گفت: هوای نفس به امیال نفس اماره می‌گویند که حضرت یوسف نیز فرمودند«من خودم را بری نمی‌دانم چرا که نفس خیلی به بدی‌ها امر می‌کند»، جلوی میل حیوان را یک انسان باید بگیرد چرا که نمی‌تواند میل خود را کنترل کند اما تفاوتی که انسان با حیوان دارد پالایشگاهی به نام عقل است که در وجود انسان است و باید میل انسان را کنترل کند.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: پیامبر فرمودند«شجاع‌ترین مردم کسی است که بر هوا و میل خود مسلط باشد، جنگی بین میل و عقل وجود دارد و این مهم است که کدام پیروز می‌شوند، اگر انسان توجه به خدا داشته باشد عقل پیروز میدان است و اگر توجه نداشته باشد شیطان غلبه می‌کند».

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به مشکلات نوجوانان بیان داشت: برخی مسائل به نوجوانان گفته می‌شود و شهوتشان تحریک می‌شود؛ موبایل و اینترنتی که در اختیار نوجوانان است، شهوتشان را تقویت کرده و موجب می‌شود تا هوای نفس، آنان را زمین بزند و دیگر قدرت مقابله با آن را نداشته باشند.

وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته اصفهان با اشاره به زلزله غرب کشور اضافه کرد: پیشامدهایی مثل زلزله اخیر گاهی امتحانی برای ما زنده‌هاست که چگونه به مسلمانان کمک کنیم؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند«بهترین خلق خدا کسی است که به مخلوقات کمک کند و خوشحالی را در خانواده‌ها به وجود آورد»، از مردم خوب کشورمان تشکر می‌کنیم که از همه جای کشور کمک‌های خود را به سمت غرب کشور فرستادند.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه نباید بگذاریم زلزله‌زدگان غم دیگری به جز اندوه از دست دادن عزیزانشان داشته باشند، اذعان داشت: با توجه به آب و هوای روزهای آینده چیزی که برای زلزله‌زدگان پیش‌بینی شده، پلاستیک برای کشیدن بر روی چادرها و پول برای بازسازی منازل است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند در کرمانشاه مسکن مهر خراب شد و کنایه به دولت قبل می‌زنند، تأکید کرد: زمین‌لرزه به بزرگی ۷٫۳ ریشتر کمتر در ایران پیش آمده بود، ما که نمی‌توانیم ساختمان‌هایی مثل ژاپن بسازیم، اما باید همه کمک کنیم منازلی قوی‌تر و ضد زلزله‌تر از منازل قبلی برای زلزله‌زدگان ساخته شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه برای دنیای کفر تحمل مشاهده راهپیمایی اربعین حسینی خیلی سخت است، ابراز داشت: امام حسین در وداع روز عاشورا فرمودند«آماده بلا باشید و بدانید خدا حافظ شماست و زود شما را از شر دشمنان نجات می‌دهد و عاقبت امر شما به خیر است»؛ امیدواریم که این عشق به دین و حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) قوی‌تر شود و دشمنان نتوانند شکافی در بین مسلمانان ایجاد کنند.

وی متذکر شد: بعضی مواقع تلویزیون العربیه را نگاه می‌کنم، لحظه به لحظه بر علیه ایرانی‌ها مطالبی پخش می‌کنند، در حالی که پیغمبر(ص) فرمودند«تفاوتی بین عرب و عجم نیست»؛ مگر یمنی و سوری عرب نیستند؟ چرا کمر همت بر نابودی این اعراب بسته‌اید؟ اگر مشاوره مسؤولان ایرانی نبود که داعش، عراق و سوریه را بلعیده بود.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه براساس آیات قرآن هر کسی به یهود و نصارا دست داد مسلمان نیست، بیان داشت: مگر حزب‌الله عجم است که بر علیه آن توطئه می‌کنید؟ یمن را از هر طرف محاصره کردید، سازمان ملل هم که با هدف بر طرف کردن ظلم تشکیل شده در برابر این ظلم فقط چند کلام صحبت کرده است؛ این را که یک طوطی هم می‌توانست بگوید، باید بروید جلوی ظلم را بگیرید.

وی اضافه کرد: حکومت شاهنشاهی برچیده شد و باید برچیده می‌شد، سازمان ملل هم می‌گوید ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند، آیا عربستان حقوق بشر را رعایت کرده است؟ آیا امریکا حقوق بشر را رعایت می‌کند؟ چطور شرم نمی‌کنند و این حرف ها را می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان یادآور شد: می‌گویند امام خمینی(ره) گفته است انقلاب را صادر کنید، مگر انقلاب ما بد بود؟ انقلاب یعنی به مسلمانان بگویید زیر ظلم کفار نباشید و در برابر ظلم و کفر بایستید، این چیز بدی است؟ بله برای آن‌ها بد است چرا که اگر در برابر آمریکا ایستادگی کردند آمریکایی‌ها از سر کار برشان می‌دارد.

امروز برابراست با:


مرورگر شما قدیمی می باشد لطفا آپدیت کنید