سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

 

آیت الله طبا طبایی در جلسه ناشران 1 آذر ماه 1394

امام جمعه اصفهان گفت: صحبت رئیس جمهور را لغزش زبان می‌دانم که گفته بودند «ارشاد مجوز بدهد تا کتاب چاپ شود و مردم خودشان خوب و بد کنند».

آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد در مراسم تقدیر از مقام کتاب‌داران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: از منظر اسلام خواندن و نوشتن ارزش است تا آنجا که خداوند در قرآن کریم به آن قسم یاد می‌کند.

وی افزود: قسم‌های ما انسان‌ها برای تایید حرفمان است اما قسم خداوند نشان از اهمیت آنچه به آن قسم یاد شده دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: پرداختن اولین سوره نازل شده به موضوع خواندن و نوشتن، آموختن به عنوان فدیه آزادی اسرا و همچنین مهریه قرارداد آموختن یک سوره از قرآن در صدر اسلام، دیگر مصداق‌های مهم شمردن مقوله خواندن و نوشتن است.

وی کتاب را عامل انتقال علم گذشتگان به آیندگان دانست و تصریح کرد: الان هم اگر تمام کتاب‌ها را از بین ببرند چیزی از علم نمی‌ماند و یک نسل که بگذرد خبری از تاریخ و سرنوشت گذشتگان وجود نخواهد داشت.

آیت الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به جنبه روحانی و جسمانی انسان بیان داشت: هر دو بُعد انسان نیازمند خوراک است؛ بینی و دهان راه رسیدن غذای جسم و چشم و گوش مسیر ورود تغذیه جان است.

وی ادامه داد: صحبت رئیس جمهور را لغزش زبان می‌دانم که گفته بودند «ارشاد مجوز بدهد تا کتاب چاپ شود و مردم خودشان خوب و بد کنند» چون ایشان انسان با سواد و باهوشی است و نباید چنین حرفی می‌زد؛ البته برای محققان ایرادی ندارد که به همه کتاب‌ها دسترسی داشته باشند اما نمی‌توان هر کتابی را در اختیار عموم قرار داد.

امام جمعه اصفهان کتاب‌های فاسد را به مواد مخدر تشبیه کرد که نمی‌توان دسترسی به آن‌ها را آزاد گذاشت و افزود: نمی‌شود گفت مواد غذایی تاریخ گذشته را در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم خودشان می‌فهمند، به علاوه این‌که مواد غذایی فاسد با بو کشیدن مشخص می‌شود اما غذای جان را به سادگی نمی‌توان فاسد بودنش را مطلع شد.

وی تاکید کرد: باید عده‌ای نظارت کنند و توجه داشته باشند کتاب‌های نادرست حذف شود و کتاب‌داران، کتاب‌های خوب را در معرض دید قرار دهند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد دو نگاه متفاوت به شعر را مطرح کرد و ادامه داد: در حدیثی از پیامبر داریم که در سینه انسان کثافت باشد بهتر از شعر است و از طرفی هم پیامبر خانه خود را به خاطر شعر زیبای حسان بن ثابت به او هدیه می‌کنند.

وی افزود: دو نگاه مذکور را این‌طور می‌توان بررسی کرد که شعر برای شعر هیچ ارزشی ندارد و شعر برای شعر شامل حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌شود اما شعر برای محتوا و معنا که باشد ارزش پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تشویق جوانان به مطالعه را خواستار شد و تاکید کرد: انتشاراتی‌ها نباید چاپ کنند، مسئولین فرهنگ و ارشاد نباید مجوز بدهند و کتاب‌داران توزیع نکنند کتاب‌های غیرمفیدی را که فقط باعث تلف شدن وقت جوانان می‌شود؛ رمان‌هایی که الفاظ زیادی دارند و محتوای کم.

وی با دو نقل قول از رهبر انقلاب ادامه داد: تنبلی خسارت است و تنبلی در مطالعه بیشترین خسارت‌ها است؛ ایشان در جایی دیگر گفته بودند در حین دیدن برنامه‌های تلویزیونی که تبلیغات پخش می‌شود بیش از ۱۰۰ کتاب مطالعه کردم.

امروز برابراست با: