سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

3

آیت الله طباطبایی نژاد مشکلات نشر، چاپ و مطالعه کتاب را زیرساختی عنوان کرد و آغاز جدی برنامه های زیرساختی در این زمینه را خواستار شد.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با ناشران اصفهان مطالعه کتاب را در کشور بسیار ضعیف دانست و اظهار داشت: متاسفانه از قدیم در فرهنگ مطالعه و کسب رشد فکری، دینی، اخلاق اجتماعی و دریافت خوراک دل و جان انسان جامعه ضعیف عمل کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ضرر را در تنبلی کتابخوانی می کنیم اما متوجه این موضوع نیستیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در همه زمینه ها و به خصوص در زمینه مطالعه الگوی همه ما باید باشد چرا که معظم له بسیار اهل مطالعه هستند.

امام جمعه اصفهان، علمی که به خاطر خود علم باشد را پسندیده برشمرد و افزود: کتاب در حالت سنتی اش با کتاب های الکترونیکی امروز تغییر کرده است و این موضوع هم موجب اثراتی مثبت و منفی شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم کاغذ تولید کنیم و برای خرید کاغذ دلار پرداخت می کنیم، اظهار داشت: متاسفانه جامعه به خودی خود اهل کتاب نیست از طرفی گرانی دلار در قیمت کتاب اثر مستقیم دارد و موانع اینگونه هم در این صنعت وارد می شود.

آیت الله طباطبایی نژاد انجام فعالیت در تهیه، تدوین، چاپ و انتشار کتاب را عشق محض دانست و گفت: سرمایه گذار در صورتی حاضر است سرمایه اش را وارد بازار کتاب کند که سود آن بیشتر از سپرده گذاری در بانک ها باشد و این یک موضوع طبیعی است که اشخاص در پی کسب رزق و درآمد باشند.

وی با انتقاد از نرخ سودهای بانکی، گفت: این موضوع به تولید ملی کشور ضربه می زند و اجازه نمی دهد که سرمایه گذاران سرمایه خود را وارد بازار کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری مشکلات زیرساختی را دست و پاگیر دانست و اظهار داشت: هر کدام از این مشکلات موانع بزرگی برای حل مشکلات چاپ کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه هستند و به راحتی قابل حل و فصل نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر از حالا در عرصه کتاب شروع به فعالیت جدی کنیم ، دو نسل بعد از ما با این فرهنگ بزرگ خواهند شد، گفت: شهرداری ها برای کتاب فروشی ها مرکز خاصی را در نظر بگیرند و با قیمت های مناسب در اختیار گذاشته شود چرا که درآمد این کار در حدی نیست که جواب گوی اجاره های آنچنانی باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد توزیع کتاب را مورد اهمیت دانست و افزود: کتاب غذای جان انسان است و باید کتابی که در جامعه توزیع می شود، بهترین باشد و امیرالمونین علی(علیه السلام) می فرماید «تعجب می کنم از افرادی که در خوردن غذا خیلی دقت می کنند اما در صندوقچه فکرشان همهه چیزی قرار می دهند.

امروز برابراست با: