سال جهش تولید با مشارکت مردم
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

اجازه چاپ هر کتابی با هر محتوایی داده نشود/ تبلیغات کاندیداها در انتخابات به تخریب دیگر افراد نینجامد

امام جمعه اصفهان گفت: نظر برخی مسئولین که نباید جلوی چاپ کتاب را گرفت و تصمیم انتخاب و خواندن کتاب با مردم باشد، حرف نادرستی است زیرا کتاب غذای روح است و نباید غذای مسموم را در جامعه رواج داد.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز جمعه اصفهان که در مسجد امام برگزار شد گفت: سه موضوع است که خداوند برای هیچکس جواز انجام آن را نداده که اولین آن امانتداری نسبت به مردم است که باید هر کسی اعم از خوب یا بد که امانتی را در نزد ما می‌گذارد، از آن به خوبی محافظت کنیم و این امانت منحصربه شی نیست بلکه حرف و سخن افراد را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مسئله وفای به عهد و قرارداد است که بین دو نفر مسلمان نوشته می‌شود و مسئله سوم خوبی و نیکی نسبت به پدر و مادر است که این منوط به خوب بودن یا بد بودن پدر و مادر نمی‌شود و باید از دستورات پدر و مادر تبعیت کرد، مگر خلاف دستور خداوند باشد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اعجاز قرآن در زمینه‌های مختلف افزود: معجزات قرآن دلالت بر این دارد که از سوی خداوند متعال نازل شده است و از جهت فصاحت و بلاغت قرآن خداوند فرموده است که تا قیامت هم اگر همه انسان‌ها دور هم جمع شوند نمی‌توانند آیه‌ای و سوره‌ای مانند قرآن بیاورند.

وی تأکید کرد: مسئله اعتقادی یکی از مهم‌ترین وظایف انبیا است که باید این موضوع را شناخت که این جهان از سوی چه کسی خلق شده و هدف از خلقت چیست.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: وقتی به قرآن مراجعه می‌شود، تمام انحرافات موجود در مسائل اعتقادی به خوبی پاسخ داده شده است که از جمله آنها می‌توان به بت‌پرستی و انسان‌پرستی اشاره کرد که قرآن با صراحت و زیبایی آنها را نفی کرده است.

وی ادامه داد: با اعجاز خداوند یک فردی امی و درس نخوانده قرآن را به سوی مردم آورد و مردم را هدایت و راهنمایی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اینکه بیانات پیامبر در زمان ظهور اسلام با بیانات همه دانشمندان آن زمان مخالف بود، تصریح کرد: عده‌ای از علمای یهود و نصارا که عمدتاً از دانشمندان زمان پیامبر بودند، حرف‌هایی را می‌زدند اما قرآن و پیامبر در جلوی آنها ایستادند؛ برای مثال مسیحی‌ها می‌گفتند مسیح پسر خداوند است که آیات قرآن این حرف را با شدت نفی کرد.

 

بعضی تعبیرات در عزاداری‌ها اشتباه است

وی افزود: مسیحیان و یهودیان دانشمندان خود را به عنوان ارباب خود قرار می‌دادند و قرآن، خداوند را از شریک گرفتن منزه دانسته است.

خطیب جمعه اصفهان اذعان کرد: قرآن آیات خود را با وضوح تمام بیان کرده است، اما با این وجود دانشمندان زمان پیامبر به جای ایمان آوردن به خداوند می‌گفتند قرآن و خدا اشتباه می‌گوید.

وی گفت: قرآن به زیبایی و ظرافت تمام انحرافات را جواب داده و راه روشنی را معرفی کرده است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به برخی اشتباهات در عزاداری‌های امام حسین(علیه السلام) در زمان کنونی افزود: بعضی تعبیرات در عزاداری‌ها اشتباه است، گاهی بعضی تعبیرات اشاره به رب بودن و جایگاه الوهیت امام حسین(علیه السلام) دارد،خداوند هم در ماجرای حضرت مسیح(علیه السلام) می‌گوید که نگویید که او فرزند خداوند است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه اصفهان ضمن اشاره به روایتی از امام موسی(علیه السلام) مبنی بر اینکه حضرت آبروی مردم را حفظ کند، آبروی خود را نیز حفظ کرده است، گفت: بدگویی از طرف‌های مقابل و تهمت زدن به افراد دیگر در بحث‌های سیاسی بسیار زشت و ناروا است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به نزدیک بودن انتخابات و دیده شدن برخی از این رفتارها خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد به‌جای تمجید از کاندیداهای خودشان، به نفی و بدگویی کاندیداهای طرف مقابل می‌پردازند و این کار به‌نوعی آبروریزی است ، تبلیغات نباید به این گونه باشد که کاندیدای دیگر را نفی کرد،‌ گاه کاندیدایی علیه دیگر کاندیداها مطالبی را بیان می‌کند، کاندیداها باید جلوی خودشان را بگیرند و از عصبانیت دوری کنند.

وی خاطر نشان کرد: انسان که عصبانی می‌شود عقلش به درستی کار نمی‌کند، ولی اگر جلوی غضب خود را بگیرد خداوند نیز غضب خود را در قیامت بر او برمی‌دارد به خاطر همین در مسائل سیاسی به ویژه در انتخابات پیش‌رو به این مسائل دقت کافی را داشته باشیم.

آیت‌الله طباطبائی نژاد با اشاره به حمایت از بیماران دیابت و کلیوی گفت: جزو دستورات دینی است که باید مواظب سلامتی خود باشیم برای مبتلا نشدن به این بیماری باید مراقبت‌های لازم را انجام داد و وضعیت قند خون را چک کرد تا مشکلی پیش نیاید که در این راستا برخی پزشکان بیشتر از خودمان به حال ما دلسوزی می‌کنند ، بنابراین باید به وضع سلامتی خودمان بیشتر رسیدگی کنیم.

 

تنبلی در مطالعه مانع رشد فکری و دینی انسان است

وی گفت: تنبلی در مطالعه در سخنان رهبری به عنوان پرخسارت ترین تنبلی یاد شده به سبب اینکه این نوع تنبلی مانع رشد فکری و دینی انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: کتاب رشد فکری و دینی به انسان می‌دهد و یکی از راه‌های ورود غذای جان به بدن، برای رشد و به کمال رسیدن،‌ شنیدن و دیدن کتاب و خواندن آن می‌باشد.

 

مسئولان مراقب باشند غذای مسموم به روح جامعه تزریق نشود

وی تأکید کرد: ناشرین باید مواظب باشند که چه کتابی را چاپ می‌کنند و خوانندگان نیز هر کتابی را نخوانند.

امام جمعه اصفهان افزود: نظر برخی مسئولین که نباید جلوی چاپ کتاب را گرفت و تصمیم انتخاب و خواندن کتاب با مردم باشد حرف نادرستی است زیرا کتاب غذای روح است و نباید غذای مسموم را در جامعه رواج داد ، نمی‌توان گفت که ما هر غذایی را در بازار می‌دهیم چه مسموم باشد یا نباشد و خود مخاطبان بدانند که چه غذایی خوب است اگر قرار بود همه نوع غذایی در اختیار مردم قرار گیرد، لازم نبود دستگاههای نظارتی بهداشت، غذا و داور تشکیل و یا با توزیع کنندگان هرئویین مقابله شود.

وی گفت: علت اینکه می‌گوییم نباید اجازه داد که هر کتابی چاپ شود این است که ، مثلا ما بخواهیم جلوی هروئین و تریاک را باز کنیم و بگوییم خود مخاطبان باید تشخیص بدهند، هم اهل خواندن باشیم و هم جلوی کتاب ضاله را بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اذعان داشت: امام علی(علیه السلام) می‌گویند که برخی افراد شکم خود را از غذای مسموم دور نگه می‌دارند اما روح و سینه خود را از رذائل و پستی حفظ نمی‌کنند، برای همین است که باید مراقبت و توجه زیادی نسبت به خواندن کتاب‌ها بشود.

وی با اشاره به ورود به ماه صفر و روز ورود کاروان اسرای امام حسین (علیه السلام) به شام افزود: چه روز غمناک، سخت و تلخی است در همین راستا وقتی از امام سجاد(علیه السلام) پرسیدند کجای مسیر به شما سخت گذشت فرمودند، شام و این موضوع به دلیل این بود که پایتخت امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کوفه بسیاری از مردم پس از اتفاق عاشورا پشیمان بودند و حتی گریه می‌کردند اما در مورد شام این موضوع متفاوت بود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد بیان کرد: از ابتدا که شام به دست مسلمانان فتح شد، نخستین کسی که حاکم شام شد یزید بن ابوسفیان، سپس معاویه و پس‌ازآن نیز پسرش یزید بود. مردم آنجا مسیحی بودند و سپس مسلمان شدند ولی مسلمان یزیدی و ابوسفیانی بودند، معاویه هر جا که طرفداران امیرالمؤمنین(علیه السلام) را می‌دید، آن‌ها را تبعید می‌کرد.

وی گفت: خطبه حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطبه امام سجاد(علیه السلام) در این سفر بسیار کوبنده است، چه قدر صفت از پدران خود را بیان می‌کنند، امام سجاد(علیه السلام) چه قدر موقع‌شناس هستند، در آن لحظات حساس از امام علی(علیه السلام) بیشتر می‌گویند.

 

روز حماسه مردم اصفهان باید زنده نگاه داشته شود

امام‌جمعه اصفهان با اشاره به سالروز ۲۵ آبان‌ماه سالروز روز حماسه و ایثار مردم اصفهان گفت: مردم اصفهان در این روز کار عظیمی را انجام دادند و در صبح روز ۲۵ آبان ۲۷۰ نفر را تشییع کردند و در عصر همان روز کاروان‌های زیادی به جنگ فرستادند، باید همواره یاد و خاطره این روز را زنده نگاه داریم و جلسات و گرامیداشت در سطح شهر و استان برگزار شود.

وی با خجسته خواندن میلاد امام باقر(علیه السلام) و سالروز وفات علامه طباطبایی‌(ره) اظهار کرد: علامه طباطبایی(ره) افتخاری برای شیعه است، تفسیر المیزان زیباترین و علمی‌ترین تفسیر بین شیعه و سنی است و ایشان در تفسیر المیزان به بهترین روش، قرآن را تفسیر کرده اند.

امروز برابراست با: